De beste SEO tools die gratis zijn: Google Search Console, Google Analytics, Google Trends en Google Zoekwoord planner. Daarnaast heb je veel software die je enkel gratis credits geeft, maar die zijn vaak maar beperkt. Denk bijvoorbeeld aan ubersuggest, MOZ, Serpstat.
SEO-tools zijn softwareprogramma's die gemaakt zijn om de zichtbaarheid en positie van websites in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Deze tools helpen bij het optimaliseren van de website op de drie pijlers: content, techniek en autoriteit om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Hoeveel kost SEO? Hoewel veel bedrijven tussen $1.500 en $5.000 per maand betalen voor SEO, kun je zo weinig als $100 per maand betalen of meer dan $30.000, afhankelijk van verschillende factoren. SEO prijzen kunnen sterk variëren afhankelijk van de grootte van je bedrijf, de omvang van je project en je SEO aanbieder.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Welke doelstellingen jouw bedrijf ook heeft, SEO helpt je verder! SEO is een veelzijdig kanaal, waar je op korte, middellange en lange termijn veel plezier van zal hebben. Door bijvoorbeeld meer organisch zoekverkeer aan te trekken, kan je ervoor kiezen om minder te investeren in betaalde kanalen, zoals Social Ads.
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Zo maak je SEO-webteksten makkelijk leesbaar:
Schrijf in korte, duidelijke zinnen. Schrijf korte alinea's (50 tot 70 woorden) Maak slim gebruik van bullet points, tabellen en afbeeldingen. Begin met je belangrijkste punten en leg die daarna pas uit: zo hou je de aandacht vast.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.