Er zijn drie maten schroefdraad, één kindermaat en twee maten voor volwassenen. De meest gebruikelijke maat voor volwassenen is 9/16 inch x 20TPI, dat is in mm 14,28 x 1,27. De zgn. Franse maat is metrisch; 14 x 1,25 mm.
Fietspedalen losdraaien
Wat je moet weten is dat de linkertrapper links schroefdraad heeft (in plaats van het gebruikelijke rechts). Dat is gedaan om te voorkomen dat je pedaal zichzelf tijdens het fietsen kan losdraaien. Maar als je dat niet weet kun je wanhopig worden als je het pedaal probeert los te draaien!
Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval. Het idee is dat je pedalen niet los kunnen draaien tijdens het fietsen maar juist vaster gaan zitten. Je hebt dus ook een linker en een rechter trapper met andere draad.
Pedalen worden vastgeschroefd aan de cranks. Het linker pedaal wordt met linkse schroefdraad vastgezet om te voorkomen dat het pedaal zich los werkt tijdens het fietsen. Bij de demontage en montage moet hier rekening mee gehouden worden omdat pedalen erg vast kunnen gaan zitten.
Om je linker pedaal verwijderen moet met de klok mee draaien met de pedaalsleutel of inbussleutel. Je rechterpedaal komt los als je tegen de klok in kracht zet. Lukt het losdraaien niet? Spray dan wat kruipolie of WD-40 op je pedaal en laat dat een kwartiertje intrekken.
Er zijn drie maten schroefdraad, één kindermaat en twee maten voor volwassenen. De meest gebruikelijke maat voor volwassenen is 9/16 inch x 20TPI, dat is in mm 14,28 x 1,27. De zgn. Franse maat is metrisch; 14 x 1,25 mm.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Montagepasta is een onderhoudsmiddel dat je gebruikt bij het monteren en aandraaien van verschillende onderdelen van je fiets. De montagepasta verlengt het aandraaimoment en voorkomt het slippen en glijden van je onderdelen. Op die manier weet je zeker dat je zadelpen of stuurpen goed vastzit.
Cyclon montagepasta
Deze montagepasta op keramische basis gebruik je voor alle metaal op metaal onderdelen zoals schroefdraad van pedalen, derailleurs en alle andere bouten op je fiets en mountainbike.
Montagevet. Met montagevet wordt voorkomen dat metalen onderdelen (zoals stuurpen, zadelpen en pedalen) niet meer lost te krijgen zijn. Ook gaat het kraken tegen. Het voorkomt aantasting, is waterafstotend en is sterk hechtend.
Soms zegt men 'voetpedaal', wat een contaminatie is. Pedaal is een onzijdig woord (het pedaal) maar er wordt ook wel van de pedaal gesproken.
In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
3.000 - 3.500 km mee.
Om de trapas te smeren zal de crank gedemonteerd moeten worden. Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal. Een trapas moet om de 10.000 km grondig gereinigd en gesmeerd worden.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Zet de crankbouten vast
Het vastzetten van de crankbouten moet namelijk gelijkmatig gebeuren en met de goede kracht. In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
Zowel de linker- als de rechterdraad draaien tegen de klok in. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.