De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand. De meest mensen zijn rechts en kunnen harder met hun rechterhand knijpen waarvoor achterrem rechts komt. Op m'n fiets zit de voorrem links, op de motor rechts.
Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Schijfremmen. De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
V-brake (velgrem)
De velgrem, ook wel V-brake genoemd, maakt tijdens het remmen gebruik van kunststof blokjes die tegen de velg worden aangedrukt. Deze remmen bevinden zich zowel aan het voor- en achterwiel van de fiets en zorgen zo voor krachtig remeffect. Velgremmen staan bekend om hun korte remweg.
Welke bocht kent de meeste risico's? Bocht naar rechts.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Wat is de ideale snelheid in een bocht? Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
Schijfremmen remmen beter en betrouwbaarder
Omdat de remkracht van schijfremmen groter sta je sneller stil en fiets je dus veiliger. Zelfs de speciale remranden zoals Exalith van Mavic, OXiC van DT Swiss of het Plasma Electrolytic Oxidation (PEO) van Fulcrum en Campagnolo remmen minder goed dan remschijven.
De trommelrem word algemeen vroeger toegepast op luxere stadsfietsen. De rem heeft als voordeel dat die nagenoeg onderhoudsvrij is en krachtig remt zowel bij droog als nat weer. Nadeel van de trommelrem is dat die zwaarder is dan velgremmen, de belasting op de vork hoger is.
Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring.
De traditionele velgremmen vertragen het wiel door direct op de velg met zachte rubberen blokken druk uit te oefenen. Schijfremmen zitten vast aan de wielnaaf en worden geremd via remklauwen die direct aan het frame verbonden zitten.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.