De Eyüp Sultan-moskee is een moskee in het (gelijknamige) district Eyüp in de Turkse stad Istanboel. De moskee is gebouwd bij het mausoleum van Abu Ayyub al-Ansari, metgezel van de profeet Mohammed en vaandeldrager in diens leger.
Het Graf van Profeet Yunus AS Als het aankomt op het vinden van de graven, vindt u er drie binnen het complex van de Moskee die bekend staat als Elyasa Camii . De moskee hier staat bekend als de thuisbasis van de rustplaatsen van drie Profeten: Profeet Harun AS
Moslims kiezen er in veel gevallen voor om de uitvaart in het land van herkomst te laten plaatsvinden, bijvoorbeeld Turkije of Marokko. Dit komt omdat graven in Islamitische landen nooit worden geruimd. In Nederland is de regel dat het graf na 10 of 20 jaar wordt geruimd.
Het alevitisme, bektashisme en sjiisme zien Ali als de deur naar de mystieke kennis en esoterische interpretatie van de islam, zoals aan hem is overgedragen door Mohammed. De alevieten accepteren Mohammed als de laatste profeet van Allah, en Ali als Wali (het imamschap van Ali).
Moslims geloven dat de aarde rond de overledene vrij moet zijn, zodat die op kan staan op de Dag des Oordeels. Een kist is dus uit den boze. Maar een kist is ook in Brussel nog altijd verplicht bij een begrafenis.
"Het lichaam is een creatie van Allah.Dat moet geëerbiedigd worden", vertelt imam en uitvaartbegeleider Abdelaziz Elouahabi.En eerbiedigen gaat ook na de dood door. Dat betekent ook dat een moslim over het algemeen niet gecremeerd wil worden.
Dat is in alle gevallen door de wetgeving (het Besluit op de lijkbezorging om precies te zijn) uitgesloten. Dat geldt trouwens niet alleen opgraven en voor cremeren, maar ook voor het na een opgraving samen herbegraven. Dat mag ook niet in 1 kist.
Alevieten geloven in de eenheid van Allah, Mohammed en Ali , maar dit is geen drie-eenheid die bestaat uit God en de historische figuren Mohammed en Ali.
De heersende familie al-Assad behoort tot de alawieten, een aftakking van sjiitische islam, die ongeveer 6 tot 12 procent van de Syrische bevolking omvat. De alawieten hebben, met steun van andere minderheidsgroepen in Syrië en van de seculiere Ba'ath-partij, de Syrische veiligheidsdiensten vast in hun greep.
In Turkije hangt de overgrote meerderheid van de bevolking de soennitische vorm van de islam aan. Een andere belangrijke stroming is het alevitisme. Turkije heeft de staatsgodsdienst afgeschaft in 1928.
De antwoorden op de vraag over de traditionele gebruiken die na de dood worden uitgevoerd, waren als volgt: 64,7% (n = 117) van de deelnemers gaf aan dat er een mes of schaar op de buik van de overledene werd geplaatst, zodat zijn/haar lichaam niet zou opzwellen en barsten; de schoenen van de overledene werden voor ...
De alevitische geloofsbelijdenis verschilt sterk van die van de soennitische meerderheid in Turkije. Zo doen de alevieten doorgaans niet aan de ramadan, gaan ze niet op pelgrimstocht naar Mekka en bidden ze niet in de moskee, maar in de cemevi. Mannen en vrouwen bidden samen in plaats van gescheiden.
De cirkelvormige aard van hun mars is gewoon een resultaat van hun instinct om binnen de veiligheid van hun kudde te blijven . Met andere woorden, wat er voor mensenogen uitziet als extreem onheilspellend gedrag, is in werkelijkheid gewoon een groep vogels die niet kunnen beslissen hoe bang ze moeten zijn voor weggevaagde dieren.
In Mu'jam al-buldan noemde Yaqut al-Hamawi een graf voor Ilyas in Baalbek .
De geboorteplaats van de profeet Abraham in Urfa is een beroemd bedevaartsoord waar gelovigen naartoe gaan om te bidden en hun respect te betuigen aan een van de meest vereerde profeten uit de geschiedenis.
Al-Assad behoorde tot een etnische en religieuze minderheid, de Alawieten. Hij bleef president tot zijn dood in 2000.
Taif: “Sjiieten verschillen met soennieten omdat ze hun eigen versies maken van de Koran. Eigenlijk is er voor de soennieten maar één juiste versie. Sjiieten geloven dat Ali de opvolger is van de profeet Mohammed en soennieten geloven dat het Aboe Bakr is.”
Het wahhabi-salafisme wordt gekenmerkt door het doel om in zoveel mogelijke aspecten van het leven het voorbeeld van de vrome voorgangers te volgen en de islam en de praktijk van moslims te zuiveren van ongeoorloofde toevoegingen.
Alevieten hebben geen moskee.Ze gaan niet op pelgrimage naar Mekka en ze dragen geen hoofddoek. Alevieten vasten wel – maar niet tijdens de ramadan – en hebben een eigen sociaal-religieuze ceremonie, de Cem.
In tegenstelling tot een concept van de Islam waarin alcohol niet alleen tijdens religieuze praktijken maar ook in het dagelijks leven als illegaal wordt beschouwd, nemen Alevieten hun alcohol in een praktijk genaamd "Dolu en Dem" met gebeden . In sommige regio's wordt alcohol die tijdens religieuze praktijken wordt genomen "dem, dolu" genoemd.
Hoewel Alevisme vaak wordt gecategoriseerd onder de Shia-stroming van de Islam , is het aanzienlijk anders. Terwijl Alevieten, net als Shia-moslims, de nakomelingen van de profeet Mohammed (12 imams) als heilig beschouwen, zien ze hen ook als filosofische leiders.
De meest gebruikte kisten zijn binnen tien jaar wel vermolmd of verteerd, maar kisten in een grafkelder of van een materiaal zoals eiken, blijven vele jaren langer in goede staat.
De vorm van een doodskist is een kostenbesparende eigenschap ; aanvankelijk was de bodem van de kist taps toelopend om minder hout te gebruiken. "Kist" was oorspronkelijk een eufemistische term die door begrafenisondernemers werd gebruikt om zachter te spreken tot de rouwende familieleden van de overledene.
Bij het cremeren wordt de kist in een crematieoven geplaatst. De kist vergaat daarbij door de hitte. Voorafgaand aan een crematie is er vaak een uitvaartdienst of een kerkdienst, maar het hoeft niet. Na het afscheid brengt de uitvaartondernemer de kist naar de crematieruimte, waar de uiteindelijke crematie plaatsvindt.