Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Breng de primer aan in dunne, gelijkmatige lagen. Het duurt meestal twee of drie lagen om het oppervlak volledig te bedekken.
Een blanke lak kan in 2 lagen gespoten worden met een uitdamptijd van +- 5 minuten.
Laat het gespoten oppervlak 24 tot 48 uur goed drogen. Schuur vervolgens de 1-componenten verf lichtjes op met waterproof schuurpapier P1200. Hierna kan je de lak opnieuw spuiten of polijsten voor een strak en glad resultaat!
Spuit in korte vloeiende bewegingen van links naar rechts over het metaal en houd de spuitbus ongeveer 25cm van het oppervlak. Twee lagen primer moeten voldoende zijn.
Voor buitentoepassingen brengen wij daarom minstens twee lagen aflak aan. In binnensituaties kan meestal volstaan worden met één laag. Na de primer lakken we staal af met Sikkens Rubbol SB Plus (hoogglans) of Sikkens Rubbol Satura Plus (zijdeglans).
Het meest professionele eindresultaat krijg je door minimaal 2 lagen aan te brengen. Hierdoor komt de glans van het product tot zijn recht en door de laagdikte kan de verf een goede bescherming bieden. In sommige gevallen of bij een zware belasting (bv traptredes) kan een extra laag nodig zijn.
Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten! Echter moet je er wel goed op letten dat beide kwaliteiten (lees: samenstellingen van de lak), met elkaar overeenkomen.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Hoe dikker de verf op de auto gespoten wordt, hoe langer het moet uitharden tot de lak droog is. Autolak is volledig uitgehard na 24 uur. Hierna mag eventueel de lak gepolijst of geschuurd worden.
Je doet er goed aan 4 uur droogtijd te respecteren tussen elke verflaag. Solventgedragen verf, op basis van white spirit, heeft wat meer tijd nodig. Na 4 uur voelt de verf droog aan, maar dan mag je echt nog niet beginnen met een tweede laag. Reken een droogtijd van 16 uur voordat je een tweede laag aanbrengt.
Voordat u aan de slag gaat met de lakstift is het belangrijk om eerst de te behandelen plek vetvrij te maken. Als dat geregeld is kunt u de kras of plek voorzichtig met de autolak stift bijtippen. Doop een paar van de haartjes van de kwast (die natuurlijk al in de lakstift zit) en tip de lakbeschadiging aan.
Metallic lak is luxer
De lak is harder en daardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Vroeger was een belangrijk verschil tussen metallic lak en uni lak de extra blanke laklaag die over metallic lak werd gespoten. Tegenwoordig krijgt ook uni lak deze laag dus dat is geen specifiek voordeel meer.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Spuiten van 2k-lak is het zelfde als normaal spuiten, je moet wel direct na het spuiten je materiaal schoonmaken. Bij metalic-lak adviseren ze wel om direct de blanke-lak aan te brengen (+/- na 10 min) en niet de metalic te laten uitharden.
Wij raden aan bij het zelf rollen van 2K lak dat de auto binnen staat. Hiermee is de ruimte op kamertemperatuur waardoor de 2-componenten verf mooier kan vloeien, je kans op stof en vuil in de lak vermindert, en de 2K lak op de auto mooi kan uitharden nadat je klaar bent.
De Blanke lak 2K heeft een potlife van 48 uur bij 20 graden celcius. Bij het koel bewaren van deze spuitbus in bv. een koelkast wordt de levensduur verlengt tot wel 2 dagen.
Als je de kleurlak van een gespoten auto wilt beschermen, kun je hiervoor een blanke lak gebruiken. Naast bescherming van de autolak zorgt deze voor een glansgraad van de auto. Je kunt hiervoor kiezen uit hoogglans en matte blanke lakken. Het is aan te raden een autolak altijd af te spuiten met een blanke lak.
Wat is 2K autolak
2K autolak bestaat uit twee componenten, een kleurlak en een zogenoemde verharder. Deze twee componenten worden pas vlak voor het opbrengen met elkaar vermengd. Zijn de twee componenten eenmaal vermengd, is het mengsel beperkt houdbaar.
Je kunt het hout lakken door eerst een dunnere laag aan te brengen. Werk bij voorkeur in meerdere dunne lagen, in plaats van met één dikke laag. Het is verstandig om na iedere laag opnieuw te schuren, met een fijne korrel 320 of met een schuurspons met korrel 320.
Hoeveel lagen verf je nodig hebt, ligt aan het soort verf dat je gekocht hebt. Er zijn bijvoorbeeld verschillen in dekking. Je hebt superdek, die er in 1x al vrij goed op zit, maar verf je de muur in een donkere kleur dan heb je vaak minimaal drie lagen nodig en soms wel vijf!
Een gemiddelde rijwoning heeft 20 m² houtwerk aan buitenkozijnen en deuren en daarvoor is dus 1,25 liter verf nodig en 2,5 liter voor de 2 lagen die altijd nodig zijn. Met 1 liter verf kun je dus ruim 16 m² kozijn schilderen en 8 m² in 2 lagen.
Gemiddelde droogtijden verf
Wanneer een tweede laag verf aangebracht kan worden, hangt van een aantal factoren af, maar als leidraad kun je de volgende droogtijden aanhouden: Muurverf: 3-5 uur. Lak op terpentinebasis: 16 uur. Lak op waterbasis: 5 uur.