Bij een goede pedagogische sociale relatie is er aandacht voor elkaar en respect. Daarbij is het belangrijk dat er veel verschillende soorten pedagogische sociale relaties worden aangegaan. Bijvoorbeeld met verschillende medeopvoeders, maar ook in verschillende leefomgevingen.
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
Voorspelbaarheid moet de planning van de instructie van de leerkracht waarborgen en het zelfstandig werken en denken van de kinderen stimuleren. De lesindeling ziet er als volgt uit; startrondes voor zelfstandig werk, instructie voor 'hele' groep, verlengde instructie aan instructietafel.
Wat is een veilig leerklimaat? Een veilig leerklimaat binnen organisaties is een omgeving waarin medewerkers zich comfortabel, ondersteund en gestimuleerd voelen om te leren, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te groeien in hun werk. Dat betekent dat ze zelfvertrouwen hebben en gecalculeerde risico's durven nemen.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
De pedagogisch medewerker creëert op basis hiervan een uitdagende, veilige omgeving waarin het kind zich in de groep optimaal kan ontwikkelen op de vier ontwikkelingsgebieden: sociaal- emotioneel, spraak- en communicatief, cognitief en motorisch.
In principe bedoelen we, wanneer we het hebben over onze pedagogische doelstellingen, de specifieke verwachte leerresultaten van de student . Welke nieuwe vaardigheid zal de student kunnen uitvoeren na de activiteit die de student niet kon uitvoeren vóór de activiteit?
Pedagogische basisdoelen
Namelijk: het bevorderen van het welzijn van kinderen en van hun ontwikkeling tot personen die goed functioneren in de samenleving.
Deze factoren hebben betrekking op lesmethoden, de houding van leraren ten opzichte van schrijven en het denken over kinderen als schrijvers .
Ondersteuning van de ontwikkeling: Een pedagogische visie biedt een kader voor het begrijpen van de ontwikkelingsbehoeften en -mijlpalen van kinderen. Het stelt het kinderdagverblijf in staat om educatieve programma's en activiteiten te ontwikkelen die zijn afgestemd op de individuele behoeften van de kinderen.
Pedagogische waarden hebben betrekking op de wereldbeelden, overtuigingen, perspectieven en vooroordelen over lesgeven en leren die ten grondslag liggen aan onze specifieke onderwijspraktijken (Palahicky et al., 2017).
Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.