Schuren van autolak Schuur dan de blanke lak en kleurlak weg met korrelgrootte P220.
Over het algemeen kun je de volgende richtlijnen aanhouden: Ruw hout: begin met korrel 60-80, gevolgd door 120. Geschuurd hout: korrel 120 voor grondverf, 220 voor laklaag. Tussen laklagen: korrel 320 of hoger.
U hebt twee opties om te schuren: u kunt beginnen met grofkorrelig schuurpapier (tussen 600-800 grit), of u kunt direct overgaan op fijnkorrelig schuurpapier (tussen 1.200-2.000 grit) . Tip: Voor optimale resultaten wilt u beginnen met grofkorrelig schuurpapier en eindigen met fijnkorrelig schuurpapier.
Voor aflakken wordt meestal een korrelgrootte van 360 gebruikt en voor grondverf een korrelgrootte van 220. Gaat het om wat grover schuurwerk, zoals verweerd hout? Dan kun je het beste een korrel 80 tot 120 gebruiken, waarna het vervolgens nog opgeschuurd kan worden met een fijnere korrel van 220.
Schuur een ruw oppervlak eerst op met grof schuurpapier (korrel 80). Schuur daarna nogmaals met middelgrof schuurpapier (korrel 100). Wil je een grondverflaag licht opschuren? Dan is fijn schuurpapier (korrel 120 of 150) het meest geschikt.
Wees niet zuinig met schuren
Het 320 grit schuurpapier is waar de magie gebeurt! Hoe hoger de grit, hoe fijner het is, wat betekent dat hoe hoger je gaat met je schuurpapier, hoe gladder het oppervlak wordt! Dit geldt ook voor beitsen of verven.
Breng 2-4 lagen aan en laat een flashtijd tussen de lagen van 5 tot 10 minuten . Verdunningsverhoudingen kunnen variëren afhankelijk van de instelling van het spuitpistool. Zodra de primer is opgedroogd, nat schuren met korrel P600 - P800 voordat u de basislaag aanbrengt. Het kan helpen om vóór het schuren van de primer een geleidelaag aan te brengen.
Dit kan gedaan worden met een daarvoor geschikte schuurmachine of met de hand met schuurpapier. Gebruik een grof schuurpapier met een lage korrelgrootte om grove oneffenheden te verwijderen, en een fijn schuurpapier met een hogere korrelgrootte om kleinere oneffenheden te verwijderen.
Om een blanke lak te schuren, begin je met het weken van wat schuurpapier in water gedurende 1 uur om de randen zachter te maken zodat ze de lak niet krassen . Terwijl dat aan het weken is, was en droog je je auto zodat de blanke lak volledig zichtbaar is. Wikkel vervolgens een vel nat schuurpapier om een schuurblok en schuur je auto in kleine stukjes.
Het is makkelijk om door de blanke lak heen te schuren met #2000. Vooral rond een rand. Om te testen of je door de blanke laag heen hebt geschuurd, wrijf je wat witte polish op een witte doek op het betreffende gebied. Als je door de blanke lak heen hebt geschuurd, zal de kleur van de kleur of basislaag op de doek zichtbaar zijn .
Hier is een tip om te weten wanneer een vers aangebrachte laag vernis klaar is voor een volgende laag. Ik schuur meestal tussen de lagen door met korrel 320 of 400. Het is een heel licht schuurwerk met de hand om alle oneffenheden te verwijderen en het oppervlak ruwer te maken.
Ruw hout of oude (slechte) verflagen kunt u opschuren met P80 tot P120. Om een egaler eindresultaat te behalen schuurt u de grondverf met een fijnere grofte, namelijk P150 tot P220. Voor extreem mooi en strak werk zou u voor de laatste verflaag nog kunnen schuren met P320-400.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Schuurpapier met korrel 180 tot 220 : fijner schuurpapier is ideaal voor het verwijderen van krassen die grovere korrels achterlaten op onafgewerkt hout en voor het lichtjes schuren tussen verflagen. Schuurpapier met korrel 320 tot 400: zeer fijn schuurpapier wordt gebruikt voor het lichtjes schuren tussen de afwerklagen en om metaal en andere harde oppervlakken te schuren.
Ja, het is mogelijk om te schilderen zonder dat je hoeft te schuren. Je hebt een aantal speciale primers die direct kunnen worden aangebracht. Omdat je niet hoeft te schuren ben je een stuk sneller klaar met je verfklus. Je hoeft hierbij alleen de ondergrond heel goed te ontvetten (gebruik hiervoor Universol).
Schuren van oude laklagen
Start met korrelgrootte P80 en schuur in stappen van P120, P220, P320 naar P400. Hiermee schuur je alle oude verflagen weg tot een glad en strak oppervlak zonder diepe schuurkrassen.
Gebruik afplaktape en iets als krantenpapier om het omliggende gebied te bedekken. Voeg 2-3 lagen blanke lak toe. Eerste laag licht, de volgende twee dik zodat het er nat uitziet! Houd de spuitbus 6-8 inch van het paneel dat u spuit.
Een blanke lak is een verf die transparant is. Dat betekent dus dat de ondergrond nog is te zien door de lak heen. Vaak wordt deze lak ingezet omdat de ondergrond vaak mooi is en dat men deze graag wilt blijven zien. Die mooie ondergrond verdient het natuurlijk wel om beschermt te worden.
Medium (80-120 grit ): Perfect voor het gladmaken van oppervlakken en het verwijderen van kleine onvolkomenheden. Fine (150-180 grit): Wordt gebruikt voor het laatste schuren voor het schilderen. Very Fine (220-240 grit): Ideaal voor het schuren tussen lagen verf of primer. Extra Fine (280-320 grit): Het beste voor het bereiken van een gladde afwerking op de laatste laag.
Gebruik eerst schuurpapier met een grove korrel om oneffenheden te verwijderen of om het hout de gewenste vorm te brengen. Om het materiaal daarna glad te maken, gebruikt u schuurpapier met een fijnere korreling. Deze methode is geschikt voor kleinere projecten, zoals het restaureren van meubels.
Ik begrijp dat het belangrijk is om bij het schuren vóór het aanbrengen van beits parallel met de nerf te schuren. Als u namelijk dwars op de nerf schuurt, ontstaan er krassen die opvallen.