Een goede basis hiervoor zijn de volgende klantgegevens: Contactinformatie: naam, emailadres, telefoonnummer, enzovoorts. Aankoopgegevens: welke product of dienst werd gekocht, op welk tijdstip en met welke betalingsmethode? Demografische informatie: geboortedatum, woonplaats, interesses, enzovoorts.
Bijvoorbeeld directe informatie zoals het telefoonnummer, de geboortedatum of het e-mailadres van uw klant. Maar ook gegevens met indirecte informatie over een persoon, zoals de maatschappelijke status van uw klant. Er bestaan bijzondere persoonsgegevens en strafrechtelijke persoonsgegevens.
Een van de belangrijkste doelen van klantgegevens verzamelen is het verbeteren van de klantervaring. Hoe meer je weet over je klant, hoe beter je hem of haar kan aanspreken met gepersonaliseerde boodschappen en productaanbiedingen.
Persoonsgegevens van klanten, leveranciers, medewerkers en andere relaties, die jij als ondernemer mag verzamelen en verwerken in je bedrijf. Denk aan voornaam, achternaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, straatnaam, postcode, woonplaats, telefoonnummer (mobiel en vast), en e-mailadres.
Klantdatamanagement is de manier waarop je informatie - data dus - over je klanten verzamelt, en hoe je er vervolgens mee omgaat. Denk aan iets simpels als telefoonnummers en adressen, maar ook aan de aankoopgeschiedenis van je klant, of toekomstige wensen en behoeften.
Je klantenadministratie bevat allereerst persoonsgegevens zoals naam, adres, woonplaats, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres. Ook betalingsgegevens en eventueel een klantnummer komen van pas.
Wat kan een bedrijf doen om gegevens te beschermen?
U moet in uw privacybeleid onder meer hierop letten: U mag niet méér persoonsgegevens verzamelen en verder gebruiken dan echt nodig is. U moet ervoor zorgen dat niet zomaar iedereen in uw bedrijf bij de persoonsgegevens kan. U kunt volgens de AVG verplicht zijn een Data Protection Impact Assessment (DPIA) te doen.
Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt
' Dat zou volgens Beute de vraag moeten zijn. “Als je geen geboortedatum nodig hebt, vraag er dan niet naar zodat je deze ook niet hoeft op te slaan. Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt. Wat je niet hebt, hoef je ook niet te beschermen.
In het dataverzamelingsproces verzamel je op basis van je onderzoeksopzet data voor je scriptie of onderzoek om zo je onderzoeksvraag te beantwoorden. Het is van belang dat je de data op een gestructureerde, valide en betrouwbare manier verzamelt.
Waarom verzamelen bedrijven graag gegevens van hun klanten?
Door data te verzamelen kun je als bedrijf kijken of je op de goede weg bent. Data speelt immers een belangrijke rol bij het monitoren van je progressie ten opzichte van je doelstellingen. Bedrijven verzamelen onder andere data om hun doelgroep beter te leren begrijpen en ze beter te kunnen bedienen.
Een organisatie mag niet zomaar persoonsgegevens doorgeven aan personen of andere organisaties. De algemene regel is dat verstrekken van persoonsgegevens alleen mag als dat verenigbaar is met het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld. Of dit het geval is, hangt af van de concrete omstandigheden.
Gevoelige gegevens als iemands ras, godsdienst of gezondheid worden bijzondere persoonsgegevens genoemd. Deze zijn door de wetgever extra beschermd. Het is verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken, tenzij er een wettelijke uitzondering is.
De AVG kent zes grondslagen: toestemming, uitvoering van de overeenkomst, wettelijke verplichting, vitaal belang van betrokkene of andere personen, algemeen belang of gerechtvaardigd belang.
Klantwaarde is dus de waargenomen waarde van een product of dienst voor de klant. Het is de som van de voordelen die de klant ervaart min de investeringen die de klant hiervoor moet maken.