Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Gebruik twee vingers om naar omlaag te vegen vanaf de bovenkant van het scherm. Druk op het icoontje voor mobiele data om de functie in of uit te schakelen. Druk op de hometoets om af te sluiten en terug te keren naar het startscherm.
Apn instellen op Android
Open Instellingen en ga vervolgens naar 'Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten. ' Hier vind je een lijst met bestaande apn's. Je kunt er voor kiezen eentje te bewerken met de juiste instellingen, of via het menu een nieuwe aan te maken.
Zo controleer je snel je dataverbruik
Ga in de instellingen naar 'netwerk en internet' en tik op 'mobiel internet; Je ziet direct in beeld hoeveel data je deze maand gebruikt hebt; Voor meer gedetailleerde informatie, tik op 'Datagebruik van app'; Je ziet in een lijndiagram je datagebruik door de maand heen.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Probeer manueel verbinding te maken met de verschillende lokale netwerken via de instellingen van je toestel. Het ene netwerk kan een stabielere verbinding hebben dan het andere. Controleer of de optie 'dataroaming' aangeschakeld is in de instellingen van je toestel.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt. Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt. Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
Maar wat betekent het? LTE staat letterlijk voor Long Term Evolution en is concreet een nieuwe standaard voor mobiel internet. De commerciƫle benaming zal "4G" zijn, hetgeen een nieuwe stap vormt in de evolutie van de mobiele netwerken en staat voor "4e generatie".
Mobiel dataverkeer is draadloos internetverkeer via het netwerk van je gsm-operator. Bij wifi bent u afhankelijk van de reikwijdte van uw draadloze router of een betrouwbare hotspot. Mobiel internet daarentegen laat u toe om overal waar er een goed netwerkdekking is op internet te gaan.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Veeg met je vinger omlaag over het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon. Druk op het icoontje voor mobiele data om de functie in of uit te schakelen.
Muziek en video streamen
Standaard verbruikt dit ongeveer 1 MB per minuut. Ga je voor kwalitatieve video met apps als Youtube of Netflix, dan schakel je qua dataverbruik nog een fikse tand hoger. Aan de strafste resolutie kom je bij Youtube uit op 1,3 GB per uur; Netflix houdt het iets bescheidener: 1 GB per uur.
Er is nog een andere methode om de telefoon provider op te zoeken. Heb je een telefoon in handen waarvan je de provider niet kent, bel dan het algemene voicemailnummer. Bij het bellen van dit nummer hoor je direct met welke voicemailservice (en provider) je verbonden bent. Providers hanteren hetzelfde voicemailnummer.