Wanneer u uw elektrische auto wilt opladen bij een publieke laadpaal heeft u een laadkabel met een Type 2 stekker aan de laadpaal zijde nodig.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
YMvK AS is een type elektriciteitskabel die veel wordt gebruikt bij laagspanningsinstallaties zoals bijvoorbeeld het aansluiten van een laadstation voor een elektrische auto. AS staat voor aardlitze en is de aardedraad in de kabel.
De meest voorkomende laadkabel is type 2. Wanneer u een auto heeft waar een type 2 laadkabel op aansluit kunt u dus gerust gebruikmaken van openbare laadpalen en laadstations. Zo kunt u gemakkelijk onderweg laden en hoeft u geen extra opzetstuk aan te schaffen.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Alle elektrische auto's met een Type 2 aansluiting aan autozijde kunnen gebruik maken van de 16A variant laadkabel. Een beperkt aantal elektrische auto's is uitgerust met een zwaardere lader in de auto of een duolader die het laadvermogen van 32A aankan. Voor die auto's is de Type 2 laadkabel voor 32A zeer geschikt.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Je hebt dus een kabel nodig met usb C aan het ene uiteinde en aan de andere kant Lightning, voor iPhones, of usb C, voor iPad/Android. Daarnaast kunnen niet alle kabels een hoog vermogen aan. Ga voor een oplader met een meegeleverde kabel als je zeker wilt zijn dat je de juiste kabel hebt.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
De installatie van een woning moet tenminste over twee aardlekschakelaars worden verdeeld en er mogen niet meer dan 4 groepen achter één aardlekschakelaar worden aangesloten. De aardlekautomaat is een combinatie van beide die zowel tegen kortsluiting, overbelasting alsook tegen lekstromen naar aarde beveiligt.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
Mode 3. Met Mode 3 laden kunnen we 'gecontroleerd' laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig.
Mennekes is een toonaangevende Duitse fabrikant van industriele stekkers en connectoren. Wanneer er bij elektrische auto's over een "Mennekes" stekker gesproken wordt dan gaat dat over de kenmerkende 7-polige stekker welke de Europese standaard voor het opladen van elektrische auto's is.
Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
Publieke laadpalen hebben vaak een vermogen van 22 kW. Laden tot 80% kost daarmee gemiddeld 2 uur.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Veel mensen zijn op zoek naar een verlengkabel voor een laadkabel van een elektrische auto. Helaas bestaat dat niet.
Heb je bijvoorbeeld een laadpunt met een stroomsterkte van 16A, dan is dat het maximum en is een laadkabel van 16A voldoende. Je kunt weliswaar ook kiezen voor een laadkabel die meer ampère aankan dan het laadpunt levert, maar dat heeft wel effect op het gewicht en daarmee op hoe handig de kabel is in het gebruik.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.