Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
De gemiddelde kosten voor vervanging van een ABS pomp bedragen zo'n 1700 – 2200 euro. Wie de pech heeft een heel duur ABS systeem aan boord te hebben terwijl de gehele module gerepareerd dient te worden, moet rekening houden met kosten die kunnen oplopen tot 5000 euro of meer.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
De RDW controleert alle apk-garages gemiddeld 25 keer per jaar en constateerde bij die steekproeven in acht procent van de gevallen onregelmatigheden. "Dat kan iets kleins zijn, een kapotte lamp die niet vervangen is, of grote, ernstige fouten, zoals remmen die het niet goed doen.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
In de Boetenbase van het Openbaar Ministerie vindt u alle boetebedragen voor (lichte) overtredingen. In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij. In totaal bent u dus €149,- kwijt als u uw auto niet op tijd APK keurt.
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn.
Autoverzekering zonder APK, mag dit? Met een ongekeurde of een afgekeurde auto mag je de openbare weg niet op. De dekking van de verzekering vervalt, dus ben je als eigenaar van het motorrijtuig in overtreding. Zolang het voertuig niet goedgekeurd is, zul je via brieven van de RDW gewezen worden op de verplichting.
Bijvoorbeeld: Uw APK vervalt op 16 augustus 2020. Als u uw voertuig laat keuren in de periode tot maximaal 2 maanden vóór de APK-vervaldatum, tot op maximaal 16 juni 2020, dan blijft de nieuwe APK-vervaldatum hetzelfde (16 augustus) plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
Als uw voertuig wordt afgekeurd voor de APK, dan heeft u vanaf de vervaldatum nog 2 maanden de tijd om het voertuig te laten repareren. In die 2 maanden mag u niet meer met het voertuig rijden, behalve als u onderweg bent naar de garage voor de APK-keuring. Dat moet u kunnen aantonen.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
Op zaterdag of zondag een auto APK keuren is helaas niet mogelijk. Dit is enkel op werkdagen (van maandag tot en met vrijdag) mogelijk, in verband met de afmelding van de auto bij de RDW. Een auto is overigens al vanaf 2 maanden voor de APK vervaldatum te keuren, met behoud van de originele vervaldatum.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Tegenwoordig zijn alle nieuwe auto's met ABS uitgevoerd. Doel: Het doel van ABS is het benutten van de maximale hechting tussen band en wegdek tijdens het rijden. Daarbij zorgt de ABS er ook voor dat de rijstabiliteit behouden blijft.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.