Standaard verzamelt Google Analytics persoonsgegevens van je sitebezoekers, zoals IP-adressen en locatiegegevens. Bovendien worden standaard gegevens met Google gedeeld. Om aan de nieuwe wet te voldoen, zijn dus aanpassingen nodig aan de manier waarop je Google Analytics gebruikt.
1. Pseudoniem ID's. De AVG/GDPR schrijft aan de ene kant voor dat je de wetgeving schendt als je pseudonieme cookie-ID's, advertentie-ID's en andere eindgebruiker-ID's verzamelt. Gegevens die met behulp van andere gegevens zijn te koppelen aan een persoon.
Doelen worden op weergaveniveau geconfigureerd. Doelen kunnen worden toegepast op specifieke pagina's of schermen die uw gebruikers bezoeken, zodat u kunt zien hoeveel pagina's/schermen ze bekijken in een sessie, hoeveel tijd ze besteden op uw site of in uw app en welke gebeurtenissen ze activeren terwijl ze daar zijn.
Mogelijke bronnen zijn: 'google' (de naam van een zoekmachine), 'facebook.com' (de naam van een verwijzende site), 'nieuwsbrief_mei' (de naam van een van uw nieuwsbrieven) en 'direct' (gebruikers die uw URL rechtstreeks in hun browser hebben getypt of uw site als bladwijzer hadden ingesteld).
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Google Analytics (gratis product)
De standaard campagneparameters (zoals Bron, Medium, Inhoud, Term, enzovoort) zijn standaard beschikbaar. U kunt elke aangepaste dimensie als secundaire dimensie toevoegen aan dat rapport. Google-ontwikkelaars kunnen aangepaste rapporten maken of uw analyse automatiseren met behulp van de Core Reporting-API.
Enkele belangrijke verkeersbronnen zijn: Direct verkeer: geeft een overzicht van de bezoekers die volgens Google Analytics direct op de website gekomen zijn. Verwijzingen: geeft een lijst met verwijzende websites. Op deze lijst staan alle sites vermeld die via een link op de websites bezoeken hebben gegenereerd.
Elke Analytics-property kan maximaal vierhonderd gekoppelde groepen bevatten. Elke gekoppelde groep kan maximaal 1000 Google Ads-accounts bevatten. U kunt Analytics en Google Ads niet koppelen wanneer Google Ads (MCC- of afzonderlijk account) is uitgezet/geannuleerd.
Duur: Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimum aantal seconden op de website blijft. Pagina's/schermen per sessie: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina's wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel. Gebeurtenis: Bijvoorbeeld het bekijken van een video, of een PDF download.
Hoe slimme doelen werken
Slimme doelen worden op weergaveniveau ingesteld. Ze maken gebruik van machine learning om tientallen signalen over websitesessies te onderzoeken. Zo kan worden bepaald welke sessies waarschijnlijk tot conversies leiden.
Een beschrijvend kenmerk of een eigenschap van gegevens. Browser, Bestemmingspagina en Campagne zijn allemaal voorbeelden van standaarddimensies in Analytics. Een dimensie is een beschrijvend kenmerk of een eigenschap van een object dat verschillende waarden kan hebben.
De statistieken Gebruikers en Actieve gebruikers laten zien hoeveel gebruikers actief zijn geweest op uw site of in uw app. Bij elke hit wordt een unieke ID verstuurd die aan een gebruiker is gekoppeld, zodat in Google Analytics kan worden bepaald welk verkeer afkomstig is van welke gebruiker.
Gegevens van bij Google ingelogde gebruikers verlopen standaard na 26 maanden. Als de Analytics-instelling Bewaring van gegevens is ingesteld op een periode die korter is dan 26 maanden, worden de gegevens van op Google ingelogde gebruikers bewaard voor die kortere termijn.
Direct Traffic is een term uit Google Analytics die je terugvindt op de pagina Acquisitie > Alle Verkeer > Kanalen. Deze pagina vertelt jou hoe de bezoekers op jouw website zijn terechtgekomen, bijvoorbeeld via Google of via AdWords.
Het rapport verkeersbronnen kun je vinden door je aan te melden bij Google Analytics en naar dataweergave van je website te gaan. Vervolgens selecteer je in het menu aan de linkerkant Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Je ziet dan een overzicht dat laat zien op welke manier bezoekers op je website zijn gekomen.
Het directe verkeer van je website of webshop is het verkeer dat rechtstreeks in de zoekbalk van hun browser zoekt naar je website. Grotendeels zal men je website of webshop al kennen, aangezien dit de snelste manier is om op je website of webshop te komen.
UTM staat voor “Urchin Tracking Module“. Door middel van een UTM-tag kun je een label aan een url hangen. Hierdoor kun je in Google Analytics extra informatie vinden over de herkomst van de link. Er zijn 5 verschillende UTM-tags met allemaal een eigen doel.
Met autotagging worden Google Ads-gegevens automatisch geïmporteerd in Analytics. Als u Google Ads-gegevens combineert met de uitgebreide informatie na de klik die wordt geleverd door Analytics, kunt u zien wat er is gebeurd op uw site nadat mensen op uw advertenties hebben geklikt.
De rapporten inschakelen via het tabblad Beheerder
Ga naar het account en de property waarvoor u demografische en interessegegevens wilt gebruiken. Klik in de kolom PROPERTY op Property-instellingen. Stel onder Advertentiefuncties de optie Rapporten voor demografische en interessecategorieën inschakelen in op AAN.
Recentheid van gegevens is hoelang het duurt voordat Analytics een hit van uw property heeft verzameld en verwerkt. Als dat proces twintig minuten duurt, is de recentheid van de gegevens twintig minuten.
Propertynaam: De naam van de property die in Analytics wordt weergegeven. Standaard-URL: De standaard-URL van de property. Standaardweergave: De standaardweergave voor geïntegreerde services (bijvoorbeeld AdWords Express of Google Play) die wordt gebruikt om gegevens uit Analytics op te halen.