Blus de batterij niet met water.De batterij kan daar heftig op reageren, waarbij niet alleen brandbare gassen vrij komen, maar ook gassen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Alle elektrische fietsen zijn spatwater dicht en dit zou dus altijd moeten kunnen. Displays, motoren en accu's kunnen dus prima tegen een paar druppels water.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Zijn batterijen dan gevaarlijk? Wanneer batterijen normaal gebruikt worden, zijn deze niet gevaarlijk. Maar als er kortsluiting ontstaat of ze komen met water in aanraking, dan kunnen batterijen brandgevaar opleveren. Ook als de batterijen overladen worden kan brand ontstaan.
Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er door het vrijkomen van de energie - een grote hoeveelheid op hetzelfde moment - een enorme hitte ontstaan. Het kan in sommige gevallen, door de grote druk binnenin de batterij, zelfs leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Alkaline of Lithium
Het gaat hierbij overigens niet om normale batterijen zoals AA en AAA, gemaakt van alkaline. Deze kunnen niet spontaan in brand vliegen. Maar lever ook deze batterijen in bij het inzamelpunt bij uw supermarkt of bouwmarkt zodat ze gerecycled kunnen worden.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Maar niet waterdicht. Je zou zeggen dat elektrische fietsen zo zijn ontworpen dat ze tegen een regenbui kunnen.
De elektriciteit in een batterij stroomt namelijk van de minpool naar de pluspool, door een soort vloeistof heen. Deze vloeistof heet elektrolyt. Als elektrolyt uit de batterij lekt, ontstaat er een soort witte poeder op de buitenkant van de batterij: oftewel, je batterij lekt!
Niet in de vuilnisbak, maar in de inzamelbak!
Batterijen die wel in de vuilnisbak belanden, gaan naar de afvalverbranding. Daar worden ze verbrand, waarbij schadelijke stoffen vrij kunnen komen. Ook om die reden is recyclen beter. Winkels die batterijen verkopen, moeten lege batterijen ook weer terugnemen.
De batterijen kunnen spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Daarnaast reageren ze ook heftig op water.
WAARSCHUWING. EEN OPGEZWOLLEN LITHIUM-IONBATTERIJ KAN IN BRAND VLIEGEN OF EXPLODEREN. GA UITERST VOORZICHTIG EN OP EIGEN RISICO TE WERK WANNEER JE EEN GEZWOLLEN BATTERIJ UIT EEN ELEKTRONISCH APPARAAT VERWIJDERT.
Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er (door het vrijkomen van een grote hoeveelheid energie) ineens een enorme hitte ontstaan. Door de grote druk binnenin de batterij kan dit leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Als een batterij lekt ziet de lekkende vloeistof doorzichtig uit, maar wordt plakkerig. Na enige tijd wordt het wit en ziet het uit alsof het kristaliseerd.
Het kan bijzonder gevaarlijk zijn als het product wordt opgeladen op een bed waar warmte kan worden opgebouwd. Langdurig opladen kan ertoe leiden dat een powerbank extreem heet wordt tijdens het opladen van je mobiele telefoon of tablet. Het is een teken dat apparaten onmiddellijk moeten worden losgekoppeld.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Afdrukken. Ja – maar zorg er wel voor dat je het rubberen dopje sluit nadat je je PowerBank hebt opgeladen.