Om een eenmalige donatie of betaling via incasso uit te voeren is het rekeningnummer, tenaamstelling en bedrag nodig. Bij het initiëren van een eenmalige afschrijving geeft de incassant mee dat het om een one-off SEPA Direct Debit gaat.
Adres, inclusief woonplaats en land, van de geïncasseerde (alleen verplicht als jij of de geïncasseerde gevestigd is in een land buiten de Europese Economische Ruimte). De IBAN (rekeningnummer) van de geïncasseerde. Plaats en datum van ondertekening. Handtekening van de geïncasseerde.
Je ontvangt van het bedrijf dat je wilt betalen (de incassant) een machtiging. Door deze te tekenen geef je het bedrijf toestemming om een afgesproken bedrag van je betaalrekening af te schrijven. Deze machtiging kan eenmalig of doorlopend zijn.
Betalingsautorisatie is wanneer een uitgevende bank groen licht geeft voor een transactie, waarmee wordt bevestigd dat deze klaar is om het geautoriseerde bedrag van de rekening van de klant vrij te geven . Maar voordat deze autorisatie wordt verleend, voert de uitgevende bank grondige controles uit.
De Europese incasso is een betaalproduct dat berust op wederzijds vertrouwen tussen betaler en incassant en tussen bank en klant. De Europese incasso is in het algemeen een zeer efficiënt, makkelijk en veilig betaalproduct.
Om een machtiging voor automatische incasso in te stellen, moet uw klant een machtigingsformulier invullen, waarvoor hij/zij zijn/haar bankgegevens moet opgeven . Dit formulier kan op drie manieren worden ingevuld: online, telefonisch of door een papieren aanvraagformulier in te vullen.
Wat moet ik invullen bij 'tenaamstelling'?
Vul uw naam in die bekend is bij uw bank. Dit is de naam die staat op uw bankpas of bankafschrift.
Een bedrijf mag alleen automatisch incasseren als het daarvoor een zakelijke overeenkomst heeft. Incasseren mag alleen als daarvoor een officieel erkende incassomachtiging is afgegeven. Een handtekening of online via een Digitale Incassomachtiging of met iDIN ondertekenen.
Stap 1 – Een automatische incasso-opdracht instellen
De naam en het adres van uw bank of bouwvereniging . Uw bank- of bouwverenigingrekeningnummer. De filiaalcode van uw bank of bouwvereniging (zie uw debitcard of bank-app) De naam/namen op de rekening.
Om iemand te machtigen om juridische, andere zaken te regelen, kun je ook zelf een machtiging opstellen. Hierin staat informatie over de jezelf, de gemachtigde, de periode dat de gemachtigde namens jou mag handelen, de inhoud van de machtiging, enzovoorts. Bij het document is een kopie van je legitimatiebewijs nodig.
U moet een formulier voor automatische incasso invullen waarmee het bedrijf toestemming krijgt om het geld van uw rekening af te schrijven . Dit kan online, of u moet een fysiek formulier bij het bedrijf opvragen. U kunt uw gegevens ook telefonisch doorgeven.
Als u een automatische incasso van de ene bank naar de andere wilt overzetten, dient u contact op te nemen met de opdrachtgever van de overschrijving om er zeker van te zijn dat hij of zij over de juiste en meest recente rekeninggegevens beschikt .
Bel de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. Of kijk voor meer informatie bij Ik wil een automatische incasso aanvragen voor de voorlopige aanslag 2025 - hoe werkt dat?. Voor het stopzetten van de automatische incasso voor mrb belt u de BelastingTelefoon Auto: 0800 — 0749.
Dit is je eerste voornaam zoals deze in je paspoort of op je identiteitsbewijs staat. Dus NIET je roepnaam. Laat tweede en/of doopnamen achterwege. Dit is je volledige achternaam met spaties.
In het kort
De tenaamstelling van een bankrekening is de naam van de eigenaar of rekeninghouder. Voor particulieren is dit de voor- en achternaam, voor bedrijven is het de bedrijfsnaam.
Een automatische incasso instellen
U tekent een overeenkomst genaamd een Direct Debit Request (DDR) . Deze overeenkomst vertelt uw bank (of financiële instelling) om geld van uw rekening af te schrijven om de handelaar te betalen. De handelaar kan geen geld van uw rekening afschrijven zonder een correct geautoriseerd Direct Debit Request.
Om automatische incassobetalingen te innen , dient u uw betalingsgegevens in - inclusief het bedrag van elke betaling, bankrekeningnummers, sorteercodes en datums - via een bureau of directe toegang, afhankelijk van de methode die u kiest . De gegevens worden gesorteerd in betalingen aan elk van de banken en vervolgens naar elke instelling verzonden.
Automatische incasso's vallen onder de automatische incassogarantie . Dit zorgt ervoor dat banken, bouwverenigingen en alle andere betalingsaanbieders zonder vragen alle betwiste betalingen onmiddellijk terugbetalen.
Nadelen van automatische betaling zijn onder meer dat het lastig is om de betaling te annuleren, dat u voldoende saldo op uw betaalrekening moet houden en dat er een kans is op boetes voor het niet betalen van betalingen of te late betaling .
Hoewel deze betaalmethode over het algemeen veilig, beveiligd en handig is, zijn er potentiële nadelen van automatische incasso waar u zich bewust van moet zijn. U kunt te maken krijgen met overdraft- of te late betalingskosten: Als er onvoldoende geld op de rekening van de koper staat, kan de automatische incasso toch doorgaan met overdraftbescherming.