Welke bougies u kunt kopen, leest u in de handleiding van de auto. Als u bougies online gaat kopen bij Mister-Auto, kunt u ook via het menu op onze website erachter komen welk type bougie bij uw auto past. Selecteer hiervoor het merk en model auto dat u in bezit heeft.
U kunt aan de hand van de kleur bovenop de bougie controleren of de verbranding van de motor goed is. De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel.
De sleutel heeft een zeskante opening met een sleutelwijdte van 14, 16, 18 of 21 mm, deze laatste is het meest gangbaar bij bougies voor auto's.
Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft. Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.
Gebruik je een te warme bougie dan kan er op den duur een gat in zuiger komen. Ook dan is de vonk niet goed. Vandaar dat men alles heeft geprobeerd en gemaakt men een diversiteit aan materialen.
Kosten bougies vervangen
Maar, het is goed om te weten dat dit niet de meest kostbare vervanging is. Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie.
Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer. Ze zijn dan misschien nog niet helemaal af, maar daarmee wordt wel eventuele verdere schade aan de motor – bijvoorbeeld doordat deze onregelmatig gaat lopen – voorkomen.
De schroefdraad van de bougies is genormaliseerd, het meest voorkomend zijn, M14 x 1,25 en M18 x 1,5. De eerstgenoemde bougie heeft een sleutelwijdte van 20,8 mm, de laatstgenoemde 26 mm. Deze sleutelwijdten voor de bougies werden opzettelijk zo gekozen, dat het toepassen van speciale bougiesleutels noodzakelijk is.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Met het juiste gereedschap is de vervanging van bougies ook voor doe-het-zelvers meestal geen probleem. Treden er toch problemen op, kan men zich eventueel met de vuistregels behelpen, maar let er wel op dat dit geen optimale oplossing is.
Gaat de standaard bougie gemiddeld tussen de 15.000 en 30.000 kilometer mee, zo gaat een longlife bougie gemakkelijk 60.000 kilometer of wel meer mee.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Waarom een bougie vervangen? Een bougie van uw auto is een slijt-onderdeel. Als de bougie niet vroegtijdig wordt vervangen dan kan uw auto slecht gaan starten en/of lopen. Dit komt omdat de bougie dan geen goede vonk meer afgeeft, met als gevolg dat er geen juiste verbranding in de motor ontstaat.
Als bougies defect zijn zullen ze niet voor ontbranding zorgen en zal je motor niet functioneren. Uiteraard merk je het meteen als de motor niet werkt, maar als de bougies versleten zijn zul je dat ook aan een aantal dingen merken, je moet dan de bougies vervangen.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
Kort gezegd, bij een warme bougie gaat het deel van de warmte die de motor via de bougie aan de cilinder afstaat, via een langere weg dan bij een koude bougie, (dus de motor blijft daardoor wat warmer) Dit betekent bv.
Een goede vonk is plat/ breed tussen de electroden en blauw van kleur. Je kan testen of de vonk krachtig genoeg is door de bougie enkele milimeters van het blok te houden (maximaal 15), maar let erop dat je geen terugslag krijgt (geïsoleerde tang gebruiken) want dan heb je een halve dag geen gevoel meer in je arm.
Warmtegraad: Het is belangrijk dat de centrale elektrode de juiste temperatuur heeft. Als de temperatuur te laag is, vervuilt de bougie en zal de vonk niet zo goed overspringen. De temperatuur mag ook niet te hoog worden, want dan gaat hij gloeien waardoor het mengsel al ontbrand wordt voordat de vonk plaatsvindt.
Bij het rijden op LPG kun je kiezen voor het monteren van koudere bougies. De verbrandingswarmte bij het rijden op LPG is hoger dan bij benzine, koudere bougies kunnen deze warmte beter afvoeren en mogelijk de motorprestaties bevorderen.
een bougie moet een bepaalde temperatuur hebben (zelfreinigingstemperatuur) en als de bougie dus te koud is blijven alle koolresten e.d eraan zitten en slaat ie dus sneller vet. Als de hittegraad te laag is voert de bougie minder warmte af dan dat hij aangevoerd krijgt, en dan word de verbrandingsruimte te heet.