Méér ethanol zal de kans op vergomming van de brandstof vergroten. Dus de duurdere kwaliteit Premium E10 is de beste keuze met 95 óf 98 octaan. Overigens houdt de watersport een houdbaarheid aan van maximaal 6 maanden voor benzine aan boord. Dat lijkt me geen onredelijk uitgangspunt.
Méér toevoeging van bio-brandstof kan inderdaad effect hebben op de houdbaarheid. In geval van E10 moet u er van uitgaan dat wanneer de tankinhoud langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, het beter is E5 te tanken. Dan kom je vrijwel altijd uit bij een 98 octaan premium benzine voor een hogere prijs.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Voor wat betreft het milieu zou je zeggen dat E10 de beste keuze is. Toch is dit nog maar de vraag, de productie van ethanol is ook niet uitstoot-vrij. Daarnaast kun je op een liter E5 net iets verder rijden dan op een liter E10 omdat E5 geconcentreerder is.
Dat de 98-benzine gemiddeld 10 cent per liter duurder is, moeten we zien als de prijs voor het voorkomen van veel problemen. De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol.
Zowel Makro als Tango krijgen hun brandstof van één partner. "Dat is een A-merk en wat ons betreft hebben we geen kwaliteitsverschil", vertelt Makro aan Hart van Nederland. Alle brandstof komt ook in de bron ook uit dezelfde regionale depots en moeten voldoen aan een minimale Europese kwaliteitsnorm, aldus de ANWB.
De brandstof van TinQ voldoet aan de kwaliteitstandaarden overeengekomen binnen Europa (NEN-EN 228 voor benzine en NEN-EN 590 voor diesel). De prijs is lager omdat er minder kosten worden gemaakt. Er is namelijk geen personeel en het gehele proces is geautomatiseerd.
In alle auto's waarmee je E10 kunt tanken, kun je ook E5-benzine tanken. Daarnaast zijn er, zoals je hierboven las, auto's die uitsluitend op E5-benzine (of Super Plus 98) rijden. Buiten het lagere ethanolgehalte, bevat E5-benzine volgens de fabrikant additieven die goed zijn voor je motor.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming. Een ander veel voorkomend verschil tussen deze twee is dat euro 98 minder snel verspild wordt bij ongecontroleerde verbranding. Hoewel dit in bepaalde gevallen waar kan zijn, is het nog steeds niet consequent waar.
Shell V-Power reinigt nu 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en/of brandstofinjectoren1 en herstelt daardoor tot 100% van de motorprestaties. Door altijd Shell V-Power te gebruiken kies je voor onze beste reiniging en bescherming van je motor.
Is de brandstof van alle benzinemerken hetzelfde? Nee. Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent, dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere.
Hoe lang kun je benzine bewaren in een jerrycan? Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Wat is de beste premium benzine? Er zijn zoals wel bekend ook verschillende Premium benzine varianten zoals Shell V-power, Total Excellium en BP Ultimate. Deze benzinesoorten zijn gemiddeld 8 tot 15 cent duurder dan de normale benzine en worden beter voor jouw motor genoemd.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
E10 benzine is een motorbrandstof waar 10% bio-ethanol aan toegevoegd is. Bio-ethanol is een duurzame variant van de 'gewone' ethanol. Hierdoor is E10 beter voor het milieu. De E10 benzine is de nieuwe “groene” variant van Euro95.
Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Met onze kwalitatief hoogstaande brandstoffen, welke ruimschoots aan de milieurichtlijnen voldoen, houd je het welzijn van je motor én de wereld in het oog. Er is immers aandacht voor een optimale werking en levensduur van je motor en je minimaliseert jouw CO2-uitstoot gegarandeerd.
Voorkom schade aan de motor
Moderne brandstofpompen in voertuigen werken op basis van de brandstof die door de tank wordt aangevoerd. Als de tank bijna leeg is en je slechts een kleine hoeveelheid brandstof toevoegt, kan dit leiden tot een slechte smering van de brandstofpomp.
Goedkope brandstof betekent niet dat de kwaliteit slecht is. Goedkope benzine of diesel zal je motor dus op geen enkele manier beschadigen. De kwaliteit van brandstof in onze tankstations wordt immers 2 keer per jaar gecontroleerd door de FOD Economie.