Koolstofemissievrije wagens (auto's die rijden op elektriciteit of waterstof) aangeschaft vóór 1 januari 2027 blijven voor 100% fiscaal aftrekbaar. Vanaf 1 januari 2031 wordt de aftrek beperkt tot 67,5%.
De plug-in hybride modellen blijven 100% fiscaal aftrekbaar zolang ze voldoen aan de regel dat dat ze minder dan 50g/km CO2 uitstoten op de gecombineerde cyclus en een verhouding van ten minste 0,5 kWh/100kg tussen batterijcapaciteit en het voertuiggewicht voorleggen.
Elektrische auto's zijn vandaag al 100% aftrekbaar, dus ook daar heeft wachten geen zin. Wanneer je je diesel, benzine, plug-inhybride of eender welke andere niet volledig elektrische auto bestelt vanaf 1 juli 2023, zal de fiscaliteit ervan versneld minder aantrekkelijk worden.
Een hybride of elektrische wagen voor je zaak is altijd een interessante keuze. Sinds 2020 zijn die voertuigen voor 100 procent aftrekbaar. Dat geldt trouwens ook voor elektrische fietsen.
FISCALE AFTREKBAARHEID 2022
De fiscale aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten wordt ook in 2022 nog steeds berekend in functie van de CO2-waarde met een maximum van 100% en een minimum van 50%. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot boven 200 gr/km blijft de fiscale aftrekbaarheid 40%.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
100% elektrische voertuig
Porsche Taycan Turbo S 761 PK 0 gram.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Aftrekbare brandstofkosten auto
Kosten van brandstof voor de auto van de zaak zijn volledig aftrekbaar. Voor brandstofkosten gemaakt met een privé-auto gebruikt voor zakelijke ritten voor uw BV geldt dat deze kosten niet van de winst kunnen worden afgetrokken.
Wat is een fakehybride? Dat is een oplaadbare hybride (een hybride waarvan de elektrische batterij oplaadbaar is via een aansluiting op een externe energiebron), maar waarvan de batterijcapaciteit of de uitstoot niet voldoen aan bepaalde normen!
Het aftrekpercentage is minimum 50% en maximum 100%. Voor bedrijfswagen met een CO2 uitstoot van meer dan 200 gram CO2 per kilometer wordt het aftrekpercentage beperkt tot 40%. De 120% aftrek voor elektrische wagens, collectief vervoer woon-werkplaats met minibus, autobus en autocar voor het personeel wordt afgeschaft.
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
De nieuwe OCTAVIA is er ook als zuinige plug-in hybride. Met deze ruime stationwagon kun je maar liefst 60 kilometer (wltp) elektrisch rijden.
Toekomst MRB
Voor zeer zuinige auto's blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden. Het betreft auto's die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV's (Plug-in Hybrides). Overigens voldoen niet alle PHEV's aan deze grens.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
Het omslagpunt tussen benzine en diesel ligt op ongeveer 1400 kilometer per maand oftewel 16.800 kilometer per jaar. Rij je meer dan 1400 kilometer per maand dan kan het voordeliger zijn om diesel te gaan rijden. In de grafiek is te zien dat LPG en hybride rijden de twee goedkoopste varianten zijn na elektrisch rijden.