Deze Renault ZOE kan bidirectioneel laden en ontladen, en is daarmee in staat om efficiënter gebruik te maken van duurzaam opgewekte energie. Dat betekent dat de auto de energie kan terugleveren op momenten dat dat nodig is. In de stad worden daarvoor minstens 145 bidirectionele oplaadpunten geïnstalleerd.
Deze auto's zijn geschikt voor bidirectioneel laden:
Mitsubishi i-MiEV. Mitsubishi Outlander PHEV. Nissan Leaf. Renault ZOE.
Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net. Deze auto's worden opgeladen met de CHAdeMO-stekker, een snellaadsysteem dat werkt met gelijkspanning.
Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden. Er komen echter ook nieuwe modellen op de markt die met hun accu bijdragen aan het benutten van groene energie; voor auto-aandrijving én apparaatvoeding.
Hyundai zet vaart achter de ontwikkeling van V2X, voluit: Vehicle-to-Everything. V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet.
Er zijn niet veel automerken die bidirectioneel laden ondersteunen. Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De prijs van een bidirectionele laadpaal kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk, de installatiekosten en eventuele extra functies. Gemiddeld kan je rekenen op een prijs van 5.000 tot 8.000 euro inclusief installatie.
Bidirectioneel laden behoort met de VW ID.4 nog niet tot de mogelijkheden.
De volgende elektrische auto's kunnen bidirectioneel laden: Hyundai IONIQ 5. Kia EV6 en Kia Niro EV (nieuwste uitvoering)
Vehicle-to-Load (V2L) biedt u de mogelijkheid om de accu van uw voertuig te gebruiken voor het opladen van andere elektrische apparatuur. De drie modellen die over deze functie beschikken, zijn: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en MG Marvel R.
Het grote voordeel van bidirectioneel laden is dus dat de accu van de elektrische auto kan bijdragen aan het benutten van duurzame stroom. Bij bezit van een dergelijke auto zou u géén losse thuisaccu hoeven aan te schaffen voor het opslaan van groene stroom uit zonnepanelen.
Bidirectioneel laden is nog niet beschikbaar voor de Megane E-Tech 100% electric.
Wilt u niet gebonden zijn aan een maximaal aantal kilometers in een batterijhuurcontract, dan kunt u ervoor kiezen om de ZOE inclusief de batterij te kopen. De oplaadcapaciteit van de batterij blijft maximaal 8 jaar of 160.000 km gegarandeerd tot ten minste 66% van de oorspronkelijke capaciteit.
Gelukkig kun jij ook jouw elektrische auto gebruiken als thuisaccu, waardoor een thuisaccu wel een stuk interessanter is. Doordat je al een elektrische auto tot jouw beschikking hebt, hoef je eigenlijk alleen een bidirectionele laadpaal aan te schaffen. Dit is een stuk voordeliger dan het aanschaffen van een thuisaccu.
Wallbox of laadpaal moet geschikt zijn voor V2G
Behalve de auto moet ook de wallbox de mogelijkheid hebben de stroom om te draaien en de teruggeleverde stroom te meten. Op dit moment zijn er nog maar weinig wallboxen die dit kunnen. Daaronder vallen de Wallbox Quasar (2) en de Bluebuilt van Coolblue.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl.btw, incl.plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
Een wagen die bidirectioneel laden ondersteunt, is handig om de energievraag van uw gezin te ondersteunen. Wat is het precies en hoe kan het u helpen? De Volvo EX90 is een voorbeeld van een wagen die bidirectioneel kan laden. Deze zal beschikbaar zijn vanaf 2024.
Renault en terugleveren
Toevoeging 23 juni 2023: met de nieuwe elektrische R5 is heeft Renault plannen om laden en terugladen mogelijk te maken. Deze auto wordt pas in 2024 onthuld, dus we verwachten dat Renault pas in 2025 een echte V2G-auto op de markt brengt waarmee je je auto kunt gebruiken als thuisbatterij.
Met wisselstroom is de EQS met maximaal 22 kW te laden. De EQS kan ook bidirectioneel laden, waarbij de wagen stroom teruggeeft aan het netwerk of levert aan andere apparaten, maar deze functie is voorlopig alleen in Japan beschikbaar.
Met de juiste technologie aan boord kan een elektrische auto, zoals op dit moment de IONIQ 5 en de IONIQ 6 van Hyundai, behalve energie opslaan ook energie terugleveren, bijvoorbeeld aan huizen of bedrijven.