Nog steeds wordt in België veel geproduceerd. Merken als Volvo, Ford, Renault, Volkswagen, Citroën, Opel produceren hier auto's of hebben deze hier geproduceerd. België was zelfs jarenlang het land daar de meeste auto's produceerde per hoofd van de bevolking.
Het Belgische automerk Gillet, met Tony Gillet als oprichter, is ontstaan in 1992. Tony Gillet is zelf bekend als Belgisch kampioen bergrennen en heeft zich daarna in de automotive wereld gestort. Hij werd officiële invoerder van de Donkervoort en in 1994 werd de eerste auto in productie gebracht, de Vertigo.
Enkel de Toyota Yaris, de meest ingeschreven wagen door particulieren, weet zich aan de top van het algemene klassement te vestigen. De Dacia Sandero, Duster en de Citroën C3 (de andere populaire wagens bij particulieren) hebben echter ook de top 10 gehaald qua meeste nieuw ingeschreven wagens in België in Q1 2023.
BMW was het populairste automerk in België en Vlaanderen, Dacia in Wallonië en Peugeot verkocht de meeste nieuwe auto's in het Brussels gewest. In totaal werden er in de eerste zes maanden van het jaar 264.475 nieuwe auto's ingeschreven in België.
Dit zijn de meest en minst betrouwbare automerken volgens 30.000 eigenaren. Lexus staat op de eerste plaats in de jaarlijkse betrouwbaarheidsstudie van het gerenommeerde J.D. Power instituut. Op plek twee eindigde Genesis, een luxemerk van Hyundai dat momenteel in slechts een beperkt aantal Europese landen te koop is.
Suzuki is het betrouwbaarste automerk van Nederland.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond komt Suzuki als betrouwbaarste merk naar voren, met een zeer hoge score voor alle modellen van Suzuki in het onderzoek.
Een auto kopen in België is goedkoper en daarbij zijn auto's in België in de regel luxer uitgevoerd dan in Nederland. Vooral een jonge tweedehands auto importeren uit België wint de laatste tijd aan populariteit.
Auto's in België zijn goedkoper dan in Nederland, omdat ze daar geen bpm kennen. Maar het verschil tussen Nederland en België is bij auto's als de Ford Mustang, Land Rover Defender en Toyota Land Cruiser ronduit onthutsend.
1: Dacia Sandero – 11.990 euro
De motor is een atmosferische 1 liter-driecilinder van 65 pk.
België heeft nu nog drie autofabrieken | De Tijd.
Het automerk Minerva, opgericht in 1897, is een van de oudste automerken van Belgie. Het bedrijf is opgericht door Sylvian de Jong, geboren in Amsterdam. Hij richtte Minerva op in Antwerpen en begon eerst met de productie van fietsen en motorfietsen. Later gingen ze ook auto's produceren.
Minerva was een Belgisch automerk dat werd opgericht in 1897 door Sylvain De Jong in Antwerpen. De auto's waren herkenbaar aan de iconische mascotte van de gelijknamige godin van wijsheid en kunst.
Kwaliteit geproduceerd door Audi Brussels
Tussen 2010 en 2018 produceerde Audi de A1-familie exclusief in de Europese hoofdstad. In 2017 rolden zo'n 95.284 voertuigen van de productielijn. Sinds 2018 produceert onze vestiging in Brussel exclusief het eerste volledig elektrische Audi-model: de Audi e-tron.
Zeven automerken van gefuseerde fabrikanten vestigen zich in Nederland: Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Jeep, Chrysler en DS | Auto | AD.nl.
Koopt u een voertuig buiten de Europese Unie, dan moet u dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat u tegenkomt als u de Europese Unie binnenkomt. Dat kan in België zelf zijn of in een andere Europese lidstaat.
BTW regelen wij al het papierwerk en wordt uw importauto binnen één werkdag ingevoerd bij ons op locatie door de RDW. Voor het invoeren van de auto dient u rekening te houden met 139,05 excl.BTW aan kosten voor RDW leges, recycling en tenaamstelling van de auto.
Over het algemeen geldt: binnen de milieuzone zijn dieselauto's van voor 2009 en benzineauto's van voor 1992 verboden. Dit blijft zo tot einde 2024, daarna worden de regels strenger. Om te bepalen of je auto de lage emissiezone binnen mag, wordt gekeken naar de euronorm van de auto.
Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW
De Nederlandse BPM is afhankelijk van de uitstoot en bij de snellere modellen lopen deze bedragen flink op. Daarom zijn de prijzen in Nederland hoger dan vrijwel overal in Europa. In België bestaat de BPM niet.
De grote winnaar is de Toyota Verso-S met rapportcijfer 9,9 (zie kader). Onderaan de ranglijst staan drie 'Europeanen'. Want anders dan het cliché 'Duits = degelijk' zit zelfs Volkswagen bij de slechtst scorende merken. Ook de Franse merken Renault en Peugeot blijven probleemkinderen qua betrouwbaarheid.
Een gevalletje 'wat er niet op zit kan niet kapot'. Simpele auto's scoren over het algemeen beter, al zijn er ook uitzonderingen. BMW, Cadillac en Lexus zijn de drie luxemerken die wel goed uit de bus komen en hoger scoren dan het industriegemiddelde. De 'slechtste' merken zijn Ford, Audi, Lincoln, Land Rover en Tesla.