De werkzaamheden als verkeersregelaar bestaan uit het begeleiden van verkeersstromen tijdens bouwwerkzaamheden en evenementen. Daarnaast geef je aanwijzingen aan verkeersdeelnemers en draag je bij aan de bereikbaarheid en gastvrijheid van een evenement.
Een Verkeersregelaar in Nederland verdient gemiddeld € 2.250 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.915 (laag) tot € 2.590 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Geheugensteuntje: het hesje van de verkeersbrigadier is helemaal oranje, die van een verkeersregelaar geel met oranje. Dan nog een uiterlijk verschil: verkeersbrigadiers zijn er al vanaf 10 jaar oud, maar beroepsverkeersregelaars moeten minimaal 18 zijn.
Prijzen opleiding verkeersregelaar
De basis opleiding tot verkeersregelaar kost € 450,- ex btw per kandidaat. U krijgt, de basis opleiding verkeersregelaar opleiding BRL 9101 vkr naar de voorwaarden. Herhalingstraining verkeersregelaar kost bij ons € 250,- ex btw per kandidaat.
Cursusduur. De opleiding tot erkend verkeersregelaar duurt twee dagen. Dit is inclusief de examens. Eén dag theoriecursus met aansluitend het theorie-examen, één dag praktijkcursus met aansluitend het praktijkexamen.
Met een aanstelling is de beroepsverkeersregelaar of transportbegeleider officieel bevoegd om beroepsmatig verkeersregelende werkzaamheden uit te voeren. Een geldige aanstelling kan men aantonen met de Aanstellingspas.
Iedereen is verplicht de aanwijzingen van een verkeersregelaar op te volgen, maar deze heeft niet dezelfde bevoegdheden als een politieagent. Een verkeersregelaar mag bijvoorbeeld geen boete uitschrijven.
Het algemene stopteken is de rechterarm in de hoogte met de handpalm zichtbaar. Het is de bedoeling dat verkeersregelaars de uniforme tekens gebruiken zoals voorgeschreven om misverstanden en welles-nietes bij de verkeersdeelnemers te voorkomen.
Mooie tekst: vrije richtingen. Wat wordt daar mee bedoelt? Vrij eenvoudig, dit is een stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van links of rechts naderen. Het verkeer dat de verkeersregelaar van voor of achter nadert mag doorgaan.
Artikel 83. Weggebruikers zijn ook verplicht te stoppen als het stopteken wordt getoond wordt dat bestaat uit een rode lamp of op een aangebrachte lichtbak aan een voertuig van de politie of weginspecteurs die werken bij Rijkswaterstaat. Op deze lichtbak staan dan de woorden “stop” of “stop politie”.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
3) Heeft de verkeersregelaar dezelfde bevoegdheden als een politieagent? Nee, maar je bent wel verplicht om zijn aanwijzingen op te volgen. Doe je dit niet, dan kan de verkeersregelaar aangifte doen wegens het negeren van zijn teken.
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Een verdachte van een strafbaar feit is echter niet verplicht aan het stopteken van een opsporingsambtenaar gevolg te geven, omdat hij niet verplicht is om aan zijn staandehouding of aanhouding mee te werken. Hij is in dit geval dus niet strafbaar voor het negeren van het stopbevel via de stoptransparant.
Het zelfstandig regelen van het verkeer op een kruispunt voor alle rijrichtingen is geen taak voor de evenementenverkeersregelaar, maar voor beroepsverkeersregelaars, politie en marechaussee.
Organisaties die een evenement willen organiseren waarvoor verkeersregelaars worden vereist door de vergunningverlener (vaak een gemeente) moeten een verkeersplan aanbieden, met de inzet van deze evenementenverkeersregelaars. De vrijwilligers moeten vervolgens worden aangemeld voor de instructie.
Een verkeersregelaarspas is 5 jaar geldig. U kunt deze vanaf een half jaar voor, tot een half jaar na het verlopen verlengen. Dit kan digitaal via www.aanstellingspas.nl.
Een verkeersregelaar is af en toe nodig vooral wanneer de verkeerslichten niet werken. Hoe herken je een verkeersregelaar? Een verkeersregelaar draagt een gele jas. Maar de onderkant van zijn jas is oranje en hierop heb je een reflecterende driehoek.
Deze pas is bedoeld voor mensen die met commercieel belang het verkeer regelen op evenementen en bij veranderende verkeerssituaties. De pas in vijf jaar geldig en laat zien dat je in het bezit bent van de benodigde kennis en vaardigheden om veilig aan de slag te gaan als verkeersregelaar.
De KOMO BRL 9101 heeft tot doel het bieden van heldere en handhaafbare toetsingscriteria m.b.t. het uitvoeringsproces voor de toepassing van tijdelijke verkeersmaatregelen, teneinde optimale veiligheid bij wegwerkzaamheden te bereiken voor weggebruikers, werknemers verkeersvoorzieningen en wegwerkers.
In een evenementendraaiboek wordt gewoonlijk ook een mobiliteitsplan meegenomen. Daarin kan men de inzet van evenementenverkeersregelaars vastleggen. Als gemeente moet je er op letten dat die verzekerd zijn, ook om eventuele gemeentelijke aansprakelijk- heid uit te sluiten.
Voor iedere verkeersregelaar geldt dat de aanstelling kan worden ingetrokken. Dit kan onder andere indien de verkeersregelaar tijdens de activiteiten gedragingen heeft verricht waardoor het verkeer in gevaar is of kon worden gebracht, of heeft gehandeld in strijd met voorschriften, gegeven bij of krachtens de wet.