Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster.
Hoewel snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidsystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden dus beter maar dit betekent niet dat snelladen slecht is.
Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Op dit moment is dat met een maximale snelheid van 150 kW. In de basis noemen we alle laadpalen die sneller kunnen laden dan de maximale snelheid van een reguliere laadpaal, snelle laadpalen. Dat betekent dus dat elke laadpaal die sneller laadt dan 22 kW als snelle laadpaal beschouwd kan worden.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een snellader levert een hoger vermogen dan een normale oplader. Hierdoor zit je batterij sneller vol. Waar je met een 12 watt oplader bijvoorbeeld 2 uur nodig hebt, om je toestel op te laden, heb je met een 18 watt snellader maar 1,5 uur nodig.
Wees vooral voorzichtig met opladen
Let vooral op als je je telefoon oplaadt. Tijdens het opladen stop je energie in je batterij en dat is nooit zonder risico. Blijf er daarom bij als je je telefoon in de oplader stopt.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
Andere factoren die een rol spelen zijn het batterijniveau, dus hoeveel procent je nog overhebt zodra je bij een lader aankomt, en de temperatuurhuishouding van het accupakket. "Is het accupakket op temperatuur, dan kan de opgegeven laadsnelheid eerder gehaald worden dan wanneer het pakket nog koud is.
Als er op een bepaald moment veel stroom wordt gevraagd door andere apparaten, dan gaat de auto langzamer laden. Mogelijk is de internetverbinding van het laadpunt niet optimaal, en kan er dus niet altijd secuur gebruik worden gemaakt van Dynamic Load Balancing.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.
Meestal duurt het laden via een laadpunt maximaal vier uur en via het stopcontact maximaal acht uur. De meeste hybride auto's zijn niet geschikt voor snelladers. Check dit dus van te voren bij de dealer of fabrikant.
Op dit moment is de Porsche Taycan (test) de ultieme snellaadkoning (270 kW), op de voet gevolgd door de Tesla Model 3 (250 kW), de Hyundai Ioniq 5 (220 kW) en de Audi E-Tron (150 kW). 5. Tesla heeft zijn eigen snelladers – Superchargers genaamd. Daar kunnen alleen Tesla's opladen.
Risico op brand
Het is dus niet zo dat je telefoon 's nachts opladen heel schadelijk is omdat de batterij dan 'overstroomt'. Toch raden sommige partijen, waaronder verzekeraars en de brandweer, af om je toestel voor het slapengaan aan de oplader te leggen. Dit heeft vooral met het risico op brandgevaar te maken.
Vooral het 's nachts opladen is gevaarlijk omdat je er dan geen toezicht op houdt. Omdat je slaapt en daardoor niet ziet wanneer de batterij vol is, kan het apparaat gaan 'overladen' met het risico dat de lader of het apparaat zelf oververhit raakt en in brand vliegt.
Kijk dan uit met opladen in de auto. De lithium-ionbatterij in je telefoon kan heel slecht tegen temperaturen hoger dan 45 graden. En dat wordt het al snel achter de voorruit in het zonnetje! De gassen die vrijkomen bij hoge temperaturen, kunnen kortsluiting en brand veroorzaken.
USB-C snellader voor Samsung (Android)
Met meer dan 250 reviews / beoordelingen en ervaringen kun je het beste gaan voor de orginele snellader van Samsung, deze wordt geleverd met laadsnoer.
Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Je betaalt met de ANWB-laadpas overigens een vast tarief € 0,39 per kWh.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.