Kinderen en jongeren krijgen soms te maken met ingrijpende veranderingen, trauma's of moeilijke (thuis)situaties. Als ze daar problemen van ondervinden, of als dit invloed heeft op hun gedrag, spreken we van sociaal- emotionele problemen of gedragsproblemen.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Kinderen en volwassenen met sociaal-emotionele ontwikkelingsachterstanden hebben moeite met het herkennen, uiten en reguleren van emoties en ondervinden problemen met sociale vaardigheden. Het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau is sterk van invloed op het alledaags functioneren.
De sociaal-emotionele ontwikkeling is feitelijk de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid, overeenkomstig de verwachtingen en gedragingen uit de sociale context. Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Lees alles over de groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...
Kenmerken emotioneel onvolwassen gedrag
Je toont je niet graag kwetsbaar en schaamte wil je vermijden. Je ergert je continu aan anderen. Weigeren te bekennen dat je zelf ook iets fout hebt gedaan. Niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen.
Een belangrijk onderdeel van de sociale ontwikkeling is sociale interactie met andere mensen. Rond 2 maanden beginnen baby's geluiden te maken als reactie op geluiden die iemand anders maakt. Een ander deel van sociale interactie is het nemen van beurten.
Positief zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelfstandigheid
Liefde en veiligheid zijn voorwaarden voor een goede (sociaal-)emotionele ontwikkeling. Het is belangrijk dat je kind het gevoel krijgt dat het de moeite waard is. Dat gevoel wordt een positief zelfbeeld genoemd.
Emotionele problemen omvatten een hele reeks klachten. Het kan gaan om bijvoorbeeld onzekerheid, een gevoel perfect te moeten zijn, angsten, verdriet, depressie, eenzaamheid, boosheid, somberheid, suïcidegedachten, pijnklachten, oververmoeidheid, piekeren, verwarring over de eigen identiteit enz.
Als mensen te maken krijgen met ingrijpende ervaringen of veranderingen zoals angsten, trauma's, vervelende thuissituatie, dan kan dat een negatief effect hebben op iemand en de omgeving. Deze problematiek uit zich in gedrag zoals boosheid, angst of frustratie.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Algemeen. De wereld van kinderen van 4 tot 12 jaar wordt steeds groter. Doordat ze buitenshuis in contact komen met andere volwassenen, kinderen en leeftijdsgenoten, leren ze zichzelf steeds beter kennen. Ze gaan zichzelf vergelijken met anderen waardoor ze inzicht krijgen in waar ze goed in zijn.
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Je kind moet zijn eigen gevoelens en die van een ander leren herkennen, begrijpen en er vervolgens goed mee leren omgaan. Door je kind het goede voorbeeld te geven, grenzen te stellen en zijn zelfvertrouwen te stimuleren, leg je thuis een stevige basis.
Psychosociale ontwikkeling is de ontwikkeling van geestelijke vermogens en sociale vaardigheden om goed te kunnen omgaan met mensen en verschillende omstandigheden in het leven.
De lichamelijke ontwikkeling van een baby is heel zichtbaar te volgen. Zo leert je baby in de eerste maanden om zijn eigen hoofd in balans te houden, zijn hoofd mee te draaien en bewust en gericht te bewegen. Baby's leren rollen, draaien, (los) zitten, kruipen, zich optrekken, staan, eerste stapjes zetten en lopen.
Jouw baby ontwikkelt zich in het eerste levensjaar op verschillende ontwikkelingsgebieden ontzettend snel. De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn: de lichamelijke-, motorische- en cognitieve ontwikkeling. En de sociaal-emotionele- en de spraak- en taalontwikkeling.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Relationele vaardigheden: aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag. Persoonlijke verantwoordelijkheid: betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties. Besluitvorming: keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen. Optimistisch denken: vertrouwen in jezelf en anderen.