Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de
Schepen met een hoge vermogens-gewichtsverhouding, zoals lichte kruisers en sleepboten, hebben de grootste remvertraging.
Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, hoe meer meters je in die tijd aflegt. De techniek van auto's is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk.
De aanvangssnelheid (de snelheid waarmee je reed toen je begon met remmen) De remvertraging van het voertuig waar je mee rijdt. Factoren die de remvertraging beïnvloeden, zoals een nat wegdek, sneeuw op de weg, vuil en de hellingshoek.
Hoe harder je rijdt, hoe langer het duurt voordat je stil staat. In de 'stopafstand' zit bovendien de 'reactietijd' van de bestuurder. Een alerte bestuurder heeft een reactietijd van ongeveer één seconde om op de rem te trappen. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je dus al 14 meter af voordat je voertuig afremt.
50 km/uur: 50 / 10 * 3 = 15 meter. 100 km/uur: 100 / 10 * 3 = 30 meter. 130 km/uur: 130 / 10 * 3 = 39 meter.
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
De rechter heeft geen keuzevrijheid en moet u een rijverbod opleggen in deze twee gevallen: meer dan 40 kilometer per uur te snel;of meer dan 30 kilometer per uur te snel binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
Met een passagier achterop heb je een langere remafstand en moet je je voorremmen veel harder inknijpen op het moment dat je een noodstop moet maken. Je zult ook merken dat je motor veel minder snel accelereert als je een duopassagier hebt.
Remmen in de regen
Op natte wegen is de remweg langer dan op droge wegen. Rem daarom veel eerder dan u zou doen op een droge weg. Houd twee keer zoveel afstand van uw voorganger; u heeft deze extra tijd nodig om veilig tot stilstand te komen.
Een motorrijder heeft een veel kortere remweg dan al het andere deelnemende verkeer. Een grote rijangst onder de motorrijders is dan ook dat wanneer je een noodstop moet maken je van achteren aangereden wordt.
4. Op een nat wegdek tel je een seconde extra, want dan is je remafstand groter en moet je verder van je voorligger blijven. De stopafstand van de vrachtwagen bedraagt dan (afgerond) 88 meter. De stopafstand van de personenwagen bedraagt 67 meter.
De remweg is de afstand die nodig is om tot stilstand te komen vanaf het moment dat er geremd wordt. De formule voor de remweg is s = v gem t rem.
De 5-secondenregel is erop gebaseerd dat bacteriën pas na 5 seconden echt grip krijgen op het voedingsmiddel. Het zou daarom nog hygiënisch genoeg zijn om het voedingsmiddel binnen 5 seconden op te rapen en vervolgens op te eten. Er is veel onderzoek gedaan naar deze regel en of deze wel echt zo veilig is.
Als ik mijlen wil omzetten in kilometers, kan ik gewoon de mijlen vermenigvuldigen met de afgeronde factor 1,6. 100 mijl per uur is dus 160 kilometer per uur. Omgekeerd is één kilometer gelijk aan 0,621371 mijl (naar beneden afgerond op 0,62 mijl).
uur: 1 uur = 60 minuten = 60 × 60 seconden = 3600 s.
De vrachtwagen wil dan zo min mogelijk van zijn met moeite opgebouwde snelheid verliezen als het verkeer voor hem vertraagt. De vrachtwagenchauffeur is strafbaar als hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en zijn voorganger laat; bij een snelheid van 80 km per uur zit er dan 11 meter tussen.
De volgafstand bedraagt de helft van je snelheid
Rijd je 120 km/u, dan moet je dus minimaal 60 meter afstand houden.
120 kilometer per uur
De remafstand is 72 meter, en maar liefst 108 meter (!) bij een nat wegdek.
Bij zijn wereldrecord bedraagt zijn reactietijd (de tijd die hij nodig heeft om het startschot te horen en zich af te duwen) exact 146 milliseconden, terwijl de grens op 100 milliseconden ligt.
De snelheid waarmee een chemische reactie verloopt is van een aantal factoren afhankelijk. Deze factoren zijn: de soort stof, de temperatuur, de concentratie, de verdelingsgraad en de aanwezigheid van een katalysator.
Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas. Hoe goed een auto ook remt, hoe hard je het pedaal ook indrukt, een auto heeft een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen.