De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Elektrische autobrand moeilijker te blussen
Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een 'gewone' auto. Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen.
Een kooldioxideblusser is te herkennen aan een zwarte koker aan het einde van de slang. Het voordeel van dit type brandblusser is dat het geen reststoffen achterlaat. Daarom is de blusser geschikt voor het blussen van elektrische apparatuur en vlam in de pan.
Blus met een sproeischuimblusser of een CO²-blusser
Voor het veilig blussen van een elektriciteitsbrand kun je een sproeischuimblusser of een CO²-blusser gebruiken. Sproeischuim is niet elektrisch geleidend en dus veilig voor de gebruiker. Ook in de CO²-blusser zit niet geleidend gas.
Doordat de gas die uit de CO2 blusser komt niet geleid wanneer het met elektriciteit in aanmerking komt is ook deze blusser goed geschikt voor het blussen van een elektriciteitsbrand. Doordat je blus met een gas, zorgt het blussen van een brand met een CO2 blusser niet voor blusschade.
Een schuimblusser is geschikt om te gebruiken bij een elektrabrand. Het in de sproeischuimblusser aanwezige schuim zal de elektriciteit niet verder geleiden. Dit betekend dat een schuimblusser ook veilig is voor de persoon die brandblusser gebruikt.
In een poederblusser zit chemicaliën met zout en zout trekt vocht aan. Vocht in bijvoorbeeld elektronische apparaten gaan niet samen. Een poederblusser is dus een effectieve brandblusser die voor veel branden geschikt is maar wij adviseren een schuimblusser.
De kans op brand is zeer klein in een elektrische auto, maar een elektrische auto brandt anders dan een brandstof auto en is moeilijker te blussen. Dit heeft dus te maken met de accu van een elektrische auto. De accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken.
Voor technische ruimtes, ruimtes met waardevolle (elektronische) items en professionele keukens worden CO2-brandblussers (brandklasse B en voorheen E) gebruikt. Voor frietkramen en thuiskeukens worden voornamelijk ABF-schuimbrandblussers (brandklassen A, B en F) gebruikt.
De Bavel CO2 Brandblusser 5kg is voor ons de Beste Getest brandblusser van 2022. Deze koolzuursneeuwblusser is geschikt voor het blussen van vloeistoffen (brandklasse B) en brandende elektrische apparatuur. Het grootste voordeel van een Bavel CO2 blusser is dat de blusstof geen reststoffen achterlaat bij gebruik.
Deze poederbrandblusser is geschikt voor branden van klasse A (vaste stoffen), B (vloeistoffen) en C (gassen). Inclusief muurbeugel. Deze poederbrandblusser van 2kg is compact en daarom de ideale brandblusser voor in je wagen of caravan.
Poederbrandblusser: je kan elektrische apparaten blussen met een poederblusser. Een poederblusser heeft een grote bluskracht en is niet elektrisch geleidend. Het belangrijkste nadeel is dat wanneer je met een poederblusser geblust hebt, je dit poeder moet verwijderen met een industriële reiniger.
Een poederblusser is geschikt voor A, B en C branden, oftewel vaste stoffen, vloeistof en gas.
Om uw elektrische auto op te kunnen laden heeft u een oplaadkabel, een oplaadpaal en een oplaadpas nodig (in het geval van een publieke oplaadpaal). U parkeert uw auto bij een publieke of uw eigen elektrische laadpaal en kijkt of de lampjes op de paal groen zijn.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Koolzuursneeuwblusser (brandklasse B): met name geschikt voor vloeistoffen. Ook geschikt voor elektrische apparatuur. Niet geschikt voor personen. Het blusmiddel is -80 graden Celsius, waardoor mensen er ernstige verwondingen door oplopen.
zonder noemenswaardige extra brandbare materialen worden schuimbrandblussers (brandklassen A en B) of poederbrandblussers (brandklassen A, B en C) gebruikt. Voor technische ruimtes, ruimtes met waardevolle (elektronische) items en professionele keukens worden CO2-brandblussers (brandklasse B en voorheen E) gebruikt.
Per 100.000 verkochte auto's bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Een kleine zestig branden met elektrische auto's telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden.
Over het algemeen geldt dat een schuimblusser na 20 jaar echt aan vervanging toe is. Na deze tijd kan de blusser beter niet meer gebruikt worden. Aangeraden wordt om het blustoestel zeker eens in de vijf jaar uitgebreid te laten controleren. Indien nodig, kan de vulling dan worden vernieuwd.
Ten eerste zorgen de chemicaliën in het bluspoeder ervoor dat de meeste elektronische apparaten het blussen niet overleven. Dit betekent dus dat het voor een hoop nevenschade bij het blussen kan zorgen. Ten tweede is het zo dat als er niet helemaal goed geblust is, er door het bluspoeder een kans op herontsteking is.
In principe geldt een houdbaarheidsduur van 20 jaar voor brandblussers op locatie en 15 jaar voor brandblussers in de auto. Hoe lang een brandblusser houdbaar is, is ook altijd te controleren. De productiedatum staat namelijk op de blusser aangegeven.