Een begeleidingsstijl zegt iets over de manier waarop je een leerling begeleidt. De volgende manieren worden onderscheiden: instrueren, overtuigen, ondersteunen en delegeren. Een werkbegeleider kiest de manier die bij hem past en bij wat de leerling op dat moment nodig heeft.
Individuele begeleiding wordt zo praktisch mogelijk ingezet. Dit kan op verschillende levensgebieden bijvoorbeeld werk, studie, dagbesteding, contacten, huishouden, financiën, relaties, persoonlijke verzorging, gezondheid en wonen. In deze levensgebieden ligt meestal een overlap van doelen waar aan gewerkt kan worden.
Triple-C in het kort
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.
Situationeel begeleiden gaat over het toepassen van de juiste benaderingswijze voor het begeleiden van cliënten in uiteenlopende situaties. Het gaat over dialoog gestuurd werken en continu aansluiten bij de veranderende situatie van de cliënt. Zonder daarbij het uiteindelijke doel uit het oog te verliezen.
Begeleiding wanneer een doel niet behaald wordt
Dat de cliënt er van leert, ziet wat hem wel gelukt is en onthoudt dat hij iets had wat hem kracht en energie gaf, de wil geeft om in de toekomst een ander doel te vinden die hem dezelfde passie geeft.
Vertrouwen, gelijkwaardigheid, luisteren, aansluiten, samen op weg zijn, dat zijn belangrijke begrippen in de visie van Begeleiding Op Maat. De uitgangspunten van de PRESENTIE-BENADERING sluiten daarbij aan.
Tijdens je begeleiding draag je zorg voor de zorgvrager en het correct en veilig uitvoeren van de werkzaamheden met de juiste materialen en gereedschappen. Als er zich een calamiteit opdoet weet je de juiste hulp te bieden. De zorgvragers hebben de juiste begeleiding gekregen en zijn betrokken bij het team.
Active Support is een stimulerende werkwijze die aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de individuele persoon. Een werkwijze waarbij je voortdurend met de persoon bezig bent en zoveel mogelijk kansen schept om de cliënt stap voor stap meer greep te geven op zijn of haar eigen bestaan.
Competentiegericht begeleiden is een stapsgewijze aanpak waarbij een begeleidingscyclus wordt gevolgd. Tijdens het traject is voortdurend het proces gaande van informatie verzamelen en analyseren, en het vervolgens stellen van doelen, uitvoeren van acties en evalueren van de resultaten.
Situationeel coachen betekent jezelf en de coachee de juiste vragen stellen en vervolgens de juiste stijl van coachen kiezen. De diagnostische vragen zijn: Is deze persoon coachbaar? Wil deze persoon in beweging komen? Kan deze persoon in beweging komen?
Naast ondersteunende of volgende begeleiding kennen we ook sturende begeleiding (Andela, 2008). Daarbij stuurt een begeleider het leerproces van leerling of student aan op relevante opdrachten of inhoudelijke eenheden, met name waar lacunes daarin optreden. De begeleider oefent supervisie uit.
Cliënten zelf meer regie/invloed krijgen/blijven hebben over hun eigen leven; • Het welzijn en de kwaliteit van het leven van cliënten wordt vergroot; • Cliënten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen; • Cliënten hun eigenwaarde (terug)krijgen; • Cliënten meer zelfvertrouwen krijgen.
De methodiek
Geef me de 5 is een unieke methodiek die antwoord geeft op al jouw vragen rondom autisme en je echt verder helpt! Het is ontwikkeld door autisme-deskundige Colette de Bruin. Door haar ervaring als pleegouder en professional, heeft zij alle facetten van autisme gezien.
Het primaire doel van Gentle Teaching is het ontwikkelen van de onvoorwaardelijke relatie, waardoor mensen (met schadelijk gedrag) ondersteund worden op momenten van stress. Een gewenst effect is dat daarmee schade voor de personen zelf of anderen stopt.
Wat is driehoekskunde? Driehoekskunde benadrukt het belang van een goede basis in de driehoek cliënt-ouders-zorgprofessional. Die is noodzakelijk om je kind of familie aan professionals te kunnen toevertrouwen. Pas dan is het veilig voor hem of haar om eigen keuzes te maken.