Klagen over non-conformiteit: klachtplicht
De non-conformiteit moet binnen bekwame tijd aan de verkoper kenbaar worden gemaakt. Dit noemen we de klachtplicht. Over het algemeen wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. De termijn vangt aan nadat de non-conformiteit de koper bekend is of had kunnen zijn.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
Een afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. Dit wordt conformiteit genoemd. Dit betekent dat de gekochte zaak voor de koper de eigenschappen moet hebben die hij mocht verwachten. Als de zaak deze eigenschappen niet heeft, is sprake van non-conformiteit.
U bent dus een consument als u bij een (online-)winkel of een bedrijf een product koopt dat niet bedoeld is voor bedrijfs- of beroepsmatig gebruik. Als u als consument iets koopt bij een verkoper, zoals een winkel of een webshop, dan noemen we die handeling een consumentenkoop.
Het consumentenrecht omvat wetten en regels die de consumenten beschermen bij aankoop van producten. Het consumentenrecht geeft regels om de rechten, en soms ook plichten, van de consument in het handelsverkeer vast te leggen.
Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst.
1 In deze titel wordt verstaan onder consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of ...
Conformiteit is een begrip uit het consumentenrecht. Het houdt in dat een gekochte zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Is daar geen sprake van, dan is de zaak non-conform. Conformiteit betekent dan ook 'in overeenstemming zijn met'.
De koper heeft één hoofdverplichting: betaling van de koopprijs.De wet bepaalt niet waar of wanneer betaald moet worden. Heeft men over de plaats van betaling niets speciaals afgesproken dan moet worden betaald daar waar wordt geleverd.
Als de verkoper het niet goed oplost, mag u de koopovereenkomst beëindigen. Dat noemen we ook wel 'ontbinden'. U hebt recht op uw geld terug en moet het product teruggeven. Om de overeenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper.
In de wet is niets geregeld over het aantal herstelpogingen. Over het algemeen kan worden gesteld dat een verkoper twee kansen moet krijgen om een non-conform product te herstellen. Als het product dan nog steeds niet aan de overeenkomt beantwoordt, kan de koper andere middelen inzetten.
Betekenis recht van reclame: Het recht van reclame (ook wel het reclamerecht genoemd) is het recht van de verkoper om een geleverde roerende zaak door middel van een schriftelijke verklaring van de koper terug te vorderen als de koopprijs niet (volledig) is betaald.
Wanneer producten worden verkocht en geleverd moeten die voldoen aan de contractuele afspraken en geschikt zijn voor het normaal gebruik waarvoor het bestemd is. Zo niet, dan zal er sprake zijn van non-conformiteit.
Artikel 6 Rome I bepaalt dat B2C-overeenkomsten worden beheerst door het recht van de woonplaats van de consument, mits de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in het land waar de consument woonplaats heeft, of dergelijke activiteiten – ongeacht met welke middelen – richt op (ook) dat land.
Er is pas sprake van consumentenkoop als voldaan is aan de vereisten dat de koper een consument is en de verkoper een professionele partij. Een koper is consument als hij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Een rechtspersoon kan dus geen consument zijn.
Als een consument een product koopt van een professionele wederpartij, zoals bij een winkel, dan noemen we dit een consumentenkoop. Als een niet-consument een product koopt van een wederpartij, noemen we dit een koop.
Koopsom. Logischerwijs is de koper verplicht de koopprijs te betalen (art. 7:26 B.W.). Dit moet de koper – in beginsel – doen ten tijde en ter plaatse van de aflevering.
Het vereiste van conformiteit (of conformiteitsbeginsel) bij koop houdt in dat een verkochte zaak moet voldoen aan de verwachtingen die de koper daarvan op grond van de. » Meer over overeenkomst overeenkomst mocht hebben. Dit is één van de hoofdverplichtingen van de verkoper.
De arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.
Autoriteit Consument & Markt: toezicht op consumentenzaken
Sinds 1 april 2013 is er een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM is een samenvoeging van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.