Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben. In het handboek van je motor kun je opzoeken hoeveel dit voor jouw motor exact mag zijn.
Fiets met kettingspanners
Controleer vervolgens hoe los de ketting hangt. De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Demonteer je kettingkast. Zodra je dit gedaan hebt kun je direct voelen of de ketting nog goed op spanning staat. In een goed opgespannen ketting zit ongeveer 1 cm speling. Dit betekend dat hij ongeveer 1 cm omhoog en naar beneden bewogen kan worden.
Om te controleren of de ketting versleten is, trekt je aan de ketting op het achter-tandwiel aan de achterzijde. Als je de ketting 1 cm of meer kunt optillen, is deze versleten en moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. Tanden kunnen afbreken als de ketting te los zit of als de schakels te strak zitten.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Terwijl men de neus van het zaagblad blijft optillen draait men de moeren terug vast. Laat nu pas het zaagblad los. Controleer de kettingspanning: tussen twee vingers gekneld moet de ketting vlotjes heen en weer te bewegen zijn.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los. Door aan de moer te draaien schuift de achteras naar achter en wordt de ketting strakker. De achteras in de ingestelde positie vasthouden, ook als de fietser krachtig trapt.
Je monteert een klein olie-reservoir op je motor en een klein tuitje (nozzle) boven je ketting. Op het reservoir zit meestal een plunjer, trek eraan en langzaam zullen druppels olie op je ketting druppelen. Daarmee kun je, zelfs tijdens het rijden, je ketting smeren.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
Kijk in de handleiding van uw crossmotor voor de juiste speling. Hebt u die niet dan moet de speling in het midden van de achterbrug aan de bovenkant tussen 48 en 58 mm bedragen. Controleer de speling meerdere keren en draai uw achterwiel in drie verschillende posities omdat een ketting ongelijkmatig verslijt.
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben. In het handboek van je motor kun je opzoeken hoeveel dit voor jouw motor exact mag zijn.
Zaagt uw kettingzaag scheef dan zijn waarschijnlijk uw zaagtanden niet even lang, hierdoor neemt de ene tand meer hout mee als de andere. Zorg ervoor dat uw tanden allemaal even groot zijn, zit er veel verschil tussen de tanden dan kunt u beter machinaal de kettingzaag slijpen.
Een uitzondering hierop is de motorcross, hierbij slijt het voortandwiel zo snel door het kleine aantal tanden t.o.v. van het grote achtertandwiel, dat vaak de ketting en het achtertandwiel 2 keer zo lang mee gaan als het voortandwiel.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon – werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.