Gemiddeld verminderd een auto met 10 tot 20% per jaar. Doordat de waardevermindering auto per jaar niet bij elke auto gelijk is en ook niet op dezelfde factoren even zwaar weegt, is het moeilijk om precies te zeggen hoeveel je jaarlijks kwijt bent.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
Uit de gegevens van GasPedaal.nl blijkt dat er ongeveer 60% op wordt afgeschreven na 3 jaar. Dat is ongeveer 20% per jaar en dus twee keer zo veel.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
Bij Bovag en ANWB wordt een schatting van de waarde gegeven op basis van merk, model, leeftijd en opties en accessoires. Independer geeft een schatting van de dagwaarde uitsluitend op basis van merk, model, leeftijd. Over het algemeen wordt de waarde lager ingeschat naarmate minder bekend is.
De restwaarde is de berekende waarde van uw auto na een ongeval. De restwaarde geeft aan wat u als autobezitter ontvangt bij total loss, of als u uw beschadigde voertuig wilt verkopen. De restwaarde berekenen is vrij makkelijk. Het is na melijk het bedrag dat overblijft na het in mindering brengen van het schadebedrag.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Hieruit blijkt dat de Mazda CX-5 erg waardevast is. Ook de Volkswagen Up blijft populair. Andere waardevaste modellen zijn de Subaru BRZ, met een vraag die groter is dan het aanbod, de Toyota Verso-s, met hoge zit, airco en cruise control, de Mercedes B-klasse, de Toyota Cerso-s en de VW Beetle.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Formule voor het berekenen van de restwaarde
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
De berekening is zelf is erg makkelijk, trek je restwaarde af van de aanschafwaarde, (bijvoorbeeld € 20.000,- min € 10.000,- is € 10.000,-). Deel dit bedrag door het aantal jaren dat je de auto in bezit heb (€ 10.000,- delen door 4 jaren is € 2.500,- per jaar).
De cataloguswaarde is de prijs die je betaalt voor de nieuwe auto inclusief btw, bpm en accessoires. Op het moment dat kenteken deel 1 wordt afgegeven heeft je auto de cataloguswaarde. Deze waarde wordt over het algemeen door de verzekeraar gebruikt om de hoogte van de premie vast te stellen.
Verkoopsite Autoscout24 meldt dat een de gemiddelde prijs van een tweedehands auto op zijn site afgelopen maand is gestegen naar €20.467. Ter vergelijking: dat is meer dan 15 procent boven de gemiddelde prijs die in 2020 voor een occasion op Autoscout24 werd gevraagd (€17.714).
Auto dagwaarde v.s. verkoopwaarde
Dit zijn de prijzen van auto's die je op verschillende verkoopsites. Dit is de advertentie vraag prijs van een auto. De verkoopwaarde auto is dus een andere waarde dan een dagwaarde auto of een inruilwaarde van een auto.
De restwaarde helpt om te berekenen hoeveel er per jaar moet worden afgeschreven op een bedrijfsmiddel. Door elk jaar een gedeelte van de aanschafwaarde af te schrijven, kan aan het einde van de levensduur het product mogelijk worden vervangen.
Je kunt de boekwaarde berekenen met een formule. Je neemt dan de aanschafwaarde minus de afschrijvingen en je vermenigvuldig dit met het aantal jaren. Vaak wordt de boekwaarde verwart met de restwaarde. De restwaarde is een bedrag oftewel waarde wat een activa nog opbrengt na de afschrijvingsperiode.
Als het gaat om de beste investeringen in klassieke auto's in 2022, zijn we van mening dat Porsche-, Alfa Romeo-, Toyota MR2- en Mercedes SL-modellen tijdens de COPVID-19-pandemie het potentieel voor een goede investering en ROI in de loop van de tijd hebben laten zien.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Maar als je eerlijk naar jezelf kijkt, dan wil je gewoon in een degelijke Duitse wagen rijden. Dan kun je overwegen om te kiezen voor een Audi, die is over het algemeen namelijk waardevaster dan BMW.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van de kenteken is afgegeven.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.