Roodlichtcamera's werken in principe met twee magnetische lussen in het wegdek, net na de stopstreep. Eén van die lussen controleert de stand van het verkeerslicht bij het voorbijrijden van de stopstreep, de andere lus controleert de snelheid van je voertuig.
RoodLicht camera
Ze worden weergegeven met een pictogram met een rood en groen licht. Roodlichtcamera's moeten worden geplaatst bij de stopbalk die ze bewaken.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
Laat u niet langer misleiden door de naam van de roodlichtcamera. Deze registreert immers niet alleen door het rood licht rijden maar meet ook tegen welke snelheid u dit doet.
De roodlichtcamera is een onbemande camera waarvan de werking is gebaseerd op de elektromagnetische eigenschappen van bepaalde elektrische kringen. In het wegdek van de rijbaan worden er per rijstrook twee lussen aangebracht.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Dit klinkt misschien wat lang, maar houd er rekening mee dat u de boete in de praktijk meestal binnen vier tot zes weken binnen hebt. Houd er aan de andere kant wel rekening mee dat het dus langer dan vier tot zes weken kan duren.
Bij het constateren van de verkeersovertreding, registreert de roodlichtcamera ook je kenteken. De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Je moet dan rekening houden met de verkeersborden die de voorrang regelen en met de voorrangsregels. Je moet ook extra voorzichtig zijn. Als je door een oranje licht rijdt terwijl je dat eigenlijk niet mocht, dan bega je een verkeersovertreding.Je riskeert een boete van 110 euro te moeten betalen.
Schakel alle verlichting in de woning uit. Schijn met een zaklamp langzaam door de kamer. Een cameralens zal het licht van de zaklamp reflecteren. Kijk ook goed of er ergens een rood of groen lampje zichtbaar is, sommige camera's hebben dit wanneer ze in het donker filmen.
Auto's moeten, als het licht oranjegeel wordt of rood is, stoppen voor de eerste stopstreep. Dat is de streep die de bestuurders het eerste zien. Fietsers en tweewielige bromfietsen stoppen voor de tweede stopstreep. Dat is de streep die het dichtst bij het kruispunt is.
De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Het zwarte "cameraatje" bovenop de verkeerslichten is zoals al aangegeven eigenlijk geen camera, eerder een soort van radar. Het kan een aankomend voertuig vanop een afstand detecteren. Overigens ook fietsers en zelfs voetgangers, die laatste wel enkel vanop korte afstand.
Als je door een flitspaal bent geflitst (zie het kopje: door wie wordt deze boete opgelegd?), dan bekijk je eerst de flitsfoto. De flitsfoto download je in het digitaal loket van het CJIB. Is er geen flitsfoto beschikbaar, dan is de boete hoogstwaarschijnlijk opgelegd door de politie.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Mannen rijden 1,32 vaker door rood dan vrouwen. – Jongeren (onder de 20) rijden het vaakst door rood: 34,7 procent. Gevolgd door volwassenen (20-65): 24,3 procent. En ouderen wachten het meest: 'slechts' 21,6 procent van de 65-plussers lapt de regels aan zijn laars.
Er is een opdeling in vier graden. Bellen achter het stuur valt onder overtreding van de tweede graad. Het te betalen bedrag zal dus normaal gezien €116 zijn. Als u de overtreding betwist, maar ongelijk krijgt voor de politierechter kan de boete zelfs oplopen tot maximaal €2000.
'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Zo herken je een Flexflitser
Een flexflitser ziet eruit als een normale flitspaal. De paal staat in de berm, heeft een brede onderkant voor de accu en bevat witte en rode strepen.
Er wordt in Nederland gemiddeld 10.113 keer per dag geflitst door een flitspaal. Dat is 421 keer per uur.
Ja, dit is mogelijk. Er bestaat onder automobilisten veel verwarring over het van voren flitsen.