Een goede coach maakt verandering voor cliënten leuker en makkelijker door de focus en communicatie positief en luchtig te houden. Je gaat oplossingsgericht en positief te werk. Je nodigt een cliënt uit te ervaren en onderzoeken wat er wél mogelijk is. Focust op het positieve resultaat dat een verandering oplevert.
Begrijpen van de gedachten, gevoelens en intenties van een ander. Het vermogen om zich volledig te concentreren op wat de coachee zegt en niet zegt en om datgene dat gezegd wordt te begrijpen binnen de context van de wensen van de coachee; het vermogen om te bevorderen dat de coachee zich uit.
Er zijn echter ook vier kwaliteiten waar je als trainer altijd gebruik van kunt maken en een goed vertrekpunt zijn voor jou als trainer-coach. Dit zijn: structuur bieden, stimuleren, individueel aandacht geven en verantwoordelijk geven.
Een goede coach is gevoelig
Een coach die resultaat boekt, krijgt zaken los bij klanten waar anderen daar niet in slagen. Dat doet zij of hij door dieper door te vragen, door intuïtief aan te voelen waar het zit, en door coachmethodes toe te passen die het verschil maken – bij elke klant weer anders.
Coachingsvaardigheden zijn een geheel van interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden waarmee personen, vaak in leidinggevende of managementfuncties, anderen kunnen begeleiden, ondersteunen en in staat stellen persoonlijke en professionele groei te bereiken.
Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.
Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding op basis van een gelijkwaardige een-op-een-relatie. De gecoachte leert, de coach ondersteunt en begeleidt dit leerproces. Binnen het coachingstraject worden de doelen vooraf bepaald en soms vastgelegd in een coachingsovereenkomst.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. Een coach mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.
Er is een klein verschil tussen coachen en begeleiden. Een coach helpt zijn cliënt eigen mogelijkheden en talenten te ontdekken om doelen te bereiken en moeilijkheden de baas te blijven. De focus ligt hierbij op de toekomst. Begeleiding legt de focus op het verleden, en het verhelpen van problemen.
Adviseur: Een coach geeft geen tips of advies op basis van inhoudelijke kennis, en is niet sturend in het gesprek. Een coach vertelt je niet wat je moet doen; Mentoraat: Een coach is geen inhoudelijk senior of meester.
Als waarderende coach maak je contact op sterktes, krachten en mogelijkheden. Wij hebben in de praktijk ervaren dat vooral een houding van gelijkwaardigheid deze methode succesvol maakt: oprecht nieuwsgierig naar de ander, samen onderzoeken zonder op actie te sturen.
Begeleidend coachen
Laat spelers tijdens zo'n moment zoveel mogelijk zelf met oplossingen komen, bied ruimte voor hun eigen inbreng door vragen te stellen en help ze individueel of als groep.
In gesprekken zet je mensen in beweging. Je hebt daarbij te maken met motivatie. Soms merk je weerstand of je merkt dat de mensen gemotiveerd zijn maar toch hun doelen niet lijken te bereiken. Motiverend coachen is een wetenschappelijk onderbouwde gespreksmethode die zich richt op duurzame (gedrags-)verandering.
Coachen is in de kern het schuiven van de verantwoordelijkheid naar de coachee toe. Hoe meer een coachee zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen leven en zijn eigen daden, hoe leuker het wordt om te coachen en hoe groter ook de kans op blijvend resultaat.
Coachingsmethoden: de meest gebruikte
De vijf meest populaire methodes zijn: socratisch coachen, provocatief coachen, rationeel-emotieve therapie, oplossingsgericht coachen en de motiverende gesprekshouding.
Taken van een begeleider
mensen helpen hun dagelijkse doelen te halen;een luisterend oor bieden;organiseren van groepsactiviteiten;opstellen van een persoonlijk begeleidingsplan.