Met kunstmatige intelligentie wordt het denkvermogen van de mens nagemaakt: het apparaat kan (zelfstandig) leren en beslissingen nemen. Zoals bijvoorbeeld een zelfrijdende auto of een chatbot. Bekijk de dossiers Kunstmatige intelligentie en Algoritmes voor uitleg, filmpjes, tips en voorbeelden.
> Artificial Narrow Intelligence (ANI)
Denk hierbij aan schaken, aanbevelingen doen en het geven van kwantificeerbare voorspellingen. Ook de huidige toepassingen op het gebied van beeld- en spraakherkenning zijn narrow. Eigenlijk zijn alle toepassingen die we momenteel van AI kennen specialistisch.
Hoewel AI een krachtige bondgenoot kan worden in het begrijpen en omgaan met menselijke emoties, moeten we ook blijven benadrukken dat de menselijke touch onvervangbaar is. AI kan ons ondersteunen, maar het kan niet de diepgaande, menselijke verbindingen en empathie vervangen die we met andere mensen kunnen ervaren.
Door de AI-modellen te manipuleren met misleidende gegevens worden verkeerde beslissingen genomen. De inbraakdetectiesystemen of malware-detectoren falen; medewerkers worden geblokkeerd, de aanvallers worden doorgelaten en malafide software wordt geïnstalleerd.
AI biedt diverse mogelijkheden voor forecasting in verschillende sectoren. Een van de opvallendste toepassingen is in de financiële wereld, waar AI-modellen kunnen worden ingezet om marktontwikkelingen te voorspellen en investeringsbeslissingen te optimaliseren.
2: AI is onbetrouwbaar omdat het niet altijd nauwkeurig is
Een geïmproviseerde handeling kan dan wellicht correct uitpakken, maar soms zal je nu eenmaal fouten maken. Een mens kan niet ieder mogelijk scenario van tevoren kennen en accepteert daarom dat er een zekere menselijke foutenmarge bestaat.
Predictive artificial intelligence (AI) omvat het gebruik van statistische analyse en machine learning (ML) om patronen te identificeren, gedrag te anticiperen en toekomstige gebeurtenissen te voorspellen . Organisaties gebruiken predictive AI om mogelijke toekomstige uitkomsten, causaliteit, risicoblootstelling en meer te voorspellen.
Het gaat bij AI dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren.Ze volgen algoritmes en herkennen patronen.
AI kan gevolgen hebben voor je privacy en gegevensbescherming. Artificial intelligence kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij gezichtsherkenning. Daarnaast kan AI de informatie die iemand deelt gebruiken voor nieuwe data. Dit kan leiden tot problemen.
Het menselijk brein nabootsen
Er zal altijd iets zijn waarvoor het systeem niet geprogrammeerd is. Volgens heel wat specialisten kunnen mensen simpelweg niet vervangen worden door machines.
Ai-systemen hebben echter alleen toegang tot de informatie waarop ze zijn getraind en missen de externe ervaring en algemene kennis die mensen hebben. Dit beperkt hun vermogen om empathie te tonen, omdat ze geen toegang hebben tot de contextuele informatie die cruciaal is voor empathisch denken en handelen.
Robots hebben geen emoties en kunnen dat dus ook niet tonen! Emoties zijn iets typisch menselijk en onderdeel van ons wezen. Een robot is geen mens en mist ten enenmale de mogelijkheid om emoties te hebben c.q. emoties te tonen, wat je niet hebt kun je ook niet laten zien.
Het onderdrukken van emoties kan leiden tot de ontwikkeling van ongezonde manieren om met problemen om te gaan, hoewel dit verschilt per persoon. Sommige mensen kunnen hun toevlucht nemen tot overmatig drinken om hun problemen te vergeten. Daarnaast kan het je vermogen om emoties te begrijpen en te voelen aantasten.
Hoewel AI nieuwe uitkomsten en oplossingen kan genereren door bestaande kennis op unieke manieren te combineren, "denkt" het niet op dezelfde manier als mensen . "Het is nauwkeuriger om te zeggen dat AI 'emergente gedragingen' kan vertonen of resultaten kan produceren die niet expliciet zijn geprogrammeerd", legt Kostello uit.
Beroepen die én 'AI-exposed' zijn én schaars zijn én een hoge adoptiefactor hebben, vallen in de informatie- en communicatiesector, de financiële sector, het onderwijs, de gespecialiseerde dienstverlening en het openbaar bestuur. In deze sectoren loopt de 'AI exposure' op tot maar liefst 75 procent.
Kortom, de huidige AI kan niet echt voor zichzelf denken , dus ik zou het niet echt intelligent noemen. Daarom hebben computerwetenschappers een andere term bedacht: kunstmatige algemene intelligentie (AGI). Dit is de echte deal als het gaat om intelligentie. Het punt is dat we nog niet zoiets hebben.
Tekst of afbeeldingen die door AI-tools worden gegenereerd, hebben geen menselijke auteur, maar zijn getraind op materialen die door mensen met menselijke vooroordelen zijn gemaakt. In tegenstelling tot mensen kunnen AI-tools niet op betrouwbare wijze onderscheid maken tussen bevooroordeeld materiaal en onbevooroordeeld materiaal wanneer ze informatie gebruiken om hun antwoorden te construeren .
Omdat My AI een evoluerende functie is, moet je altijd onafhankelijk de antwoorden van My AI controleren voordat je vertrouwt op enig advies, en deel je geen vertrouwelijke of gevoelige informatie. In tegenstelling tot andere chats met vrienden worden alle berichten met My AI bewaard tenzij je ze verwijdert.
AI kan tegenwoordig overal voor gebruikt worden en ook steeds meer mensen doen dat.Met name op creatieve gebieden zoals teksten schrijven, video's maken, foto's maken en muziek maken.
In tegenstelling tot mensen kunnen machines geen empathie of sympathie voelen voor een ander wezen, of emotionele steun en mentorschap bieden. AI kan ook geen rekening houden met moraal tijdens complexe besluitvorming die menselijk oordeel vereist .
Ambigue vragen: Vragen die vaag zijn of onduidelijk, kunnen voor AI lastig te begrijpen zijn. Bijvoorbeeld, de vraag " Wat is de zin van het leven? " is open voor interpretatie en er is geen eenduidig antwoord.
AI kan menselijke creativiteit nabootsen, maar kan deze niet repliceren . Emotionele intelligentie: AI mist emotionele intelligentie en empathie, die essentieel zijn voor het begrijpen van menselijke emoties en gedrag. Deze beperking betekent dat AI menselijke interactie niet kan vervangen op gebieden zoals counseling, therapie of maatschappelijk werk.
AI-toepassing van Google kan het weer nauwkeuriger voorspellen dan bestaande modellen: "Hoopgevend, maar mens blijft nodig" Onderzoekers van Google hebben een AI-model gebouwd dat nauwkeurigere weersvoorspellingen doet dan de bestaande modellen.
Velen zijn zich er echter niet van bewust dat het steeds vaker wordt gebruikt om voorspellingen te doen over toekomstige gebeurtenissen op verschillende sociale niveaus . Van weersvoorspellingen tot financiële markten en medische diagnoses, AI-systemen beloven nauwkeurigere voorspellingen en verbeterde besluitvorming.
AI predictive analytics maakt gebruik van machine learning (ML) algoritmen en modellen die in de loop van de tijd leren van data. Deze modellen worden getraind op historische data , zodat ze patronen en relaties kunnen identificeren. Na de training worden de modellen toegepast op nieuwe, ongeziene data om voorspellingen te doen over toekomstige uitkomsten.