Smeer een (heel)klein beetje Keramisch vet tussen de remzuigers en de remblokken en op de raakvlakken van de remblokken in de houder. Pas op dat geen vet op de remschijven of voering kan komen.
De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen. Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken. Doe wat kopervet op het montage onderdeel dat in je remklauw zit op de plek waar het remblok de klauw raakt.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Daarom wordt het nu afgeraden om nog kopervet te gebruiken. Maar dat speelt vooral bij aluminium motorblokken e.d. Remklauwen en naven zijn bij veruit de meeste auto's nog steeds van gietijzer, waarop kopervet zonder problemen te gebruiken is. Ceramische pasta is eigenlijk ook op exact dezelfde plaatsen te gebruiken.
Reinig de handen grondig na het aanraken van het smeermiddel en raak de remblokoppervlakken niet aan met vette handen.
Kopervet is uitermate geschikt voor het smeren van diverse soorten metaalverbindingen. Het beschikt over een groot weerstandvermogen tegen roest waardoor metaalverbindingen langer meegaan.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
Koper vet of keramisch vet is beide prima, dat zal het probleem niet zijn. De remblokken rondom afschuinen voorkomt dat de remblokken kunnen happen op de remschijf. Een remzuiger die niet goed gangbaar is moet gangbaar gemaakt worden want dat kan zeker het piepen veroorzaken.
Een remklauw is het deel dat zodra de bestuurder van een auto remt, drukt tegen de remblokken. De remblokken drukken dan op de remschijf en op deze manier neemt de snelheid van de auto af. De remklauwen van een auto zijn in de meeste gevallen zichtbaar tussen de velgen door.
Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger.
Keramisch vet (vervanger van Kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
PTFE staat voor polytetrafluoretheen, ook bekend onder de commerciële naam Teflon. Dit is een polymeer. Een voorbeeld hiervan is polyvinylchloride (PVC), waar veel plastic artikelen van gemaakt zijn. met water-, olie-, vuil- en stof-afstotende eigenschappen.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer.
Remblokken gaan gemiddeld 56.000 kilometer mee
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen.
Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver. Hoe goed het ook werkt: het is gewoon giftig.
Kopervet is speciale soort pasta wat bestand is tegen extreem hoge temperaturen. Kopervet wordt vaak gebruikt om metaalverbindingen in te vetten om roest of andere corrosie tegen te gaan. Daarnaast werkt kopervet ook ideaal om makkelijk boutverbindingen te demonteren.
Temperatuurbereik: -30°C tot +- 1200°C. Goed elektrisch geleidend. Persoonlijke bescherming: normale hygiëne voldoende.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.