De Ever Given, een 400 meter lang containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeert sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, met de voor- en de achterkant op de oevers, omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn.
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar. Ook de bemanning zit vast.
Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op het Suezkanaal met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenverlies voor Egypte tot gevolg. In totaal werden 422 schepen met een totale lading van 26 miljoen ton goederen 6 dagen lang geblokkeerd.
Op 22 maart 2021 kwam het containerschip Ever Given van de Taiwanese rederij Evergreen Marine vast te zitten in het kanaal. Het blokkeerde met zijn lengte van 400 meter de gehele vaarweg. Op 28 maart 2021 werd de achterkant van het schip losgetrokken en een dag later ook de voorkant.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Maritiem dienstverlener Boskalis mag opnieuw een gestrand schip van de Taiwanese rederij Evergreen wegslepen. Ditmaal gaat het om de Ever Forward. Het 334 meter lange containerschip kwam zondag vast te liggen in een ondieper gedeelte van een baai aan de Amerikaanse oostkust.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
De Evergreen 20.000 TEU-type (Golden-klasse) is een serie van 11 containerschepen gebouwd voor Evergreen Marine. De maximale theoretische capaciteit ligt tussen 20.124 en 20.388 Twenty Foot Equivalent Unit (TEU).
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
De Ever Given vervoert volgens het Havenbedrijf Rotterdam zo'n 14.000 containers met goederen, deels voor de Nederlandse markt. Het schip blijft naar verwachting tot begin augustus in Rotterdam om containers te lossen en te laden. Daarna vertrekt het naar het Engelse Felixstowe.
De Ever Given, het containerschip dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, keert volgende week terug in Rotterdam. Het schip zal een paar dagen bij de ECT Delta Terminal liggen en vervolgens vertrekken naar Felixstowe (Engeland).
De Ever Given, een 400 meter lang en bijna 60 meter breed containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeerde sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, waarbij de voor- en achterkant op de oevers vastzaten.
Het duurde maar liefst zes dagen om het immense schip los te krijgen. Het schip van de Taiwanese rederij 'Evergreen', dat voer onder de Panamese vlag, was op weg van China naar Rotterdam toen het na een zandstorm dwars vast kwam te zitten in het Suezkanaal, een van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld.
540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Dat is wat de Suez Canal Authority (SCA) volgens de Middle East News Agency (Mena) ontvangt bij wijze van compensatie voor de schade die de stranding van de 'Ever Given' zou hebben veroorzaakt.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
Grootste schip ter wereld in Rotterdamse haven vanwege bouw windmolenpark op de Noordzee. Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven.
Het schip is 400 meter lang en 61 meter breed. Er passen bijna 24.000 containers op! De naam van het schip is Ever Ace. Misschien doet dat je denken aan de Ever Given.
Donderdagochtend vroeg meerde de Ever Given dan eindelijk aan in de haven van Rotterdam. Het beruchte containerschip blokkeerde in maart het Suezkanaal, verstoorde de wereldhandel en is nu na zo'n vijf maanden op zijn bestemming aangekomen.