Verbetermethoden versnellen management- en werkprocessen met een beter resultaat en zonder verspillingen.
Verbeterproces (PDCA-cyclus) Het verbeterproces is een belangrijk onderdeel bij het optimaliseren van je bedrijf. Je wilt de concurrentie voorblijven, kosten besparen, de productiviteit verhogen, betere kwaliteit leveren enzovoorts. De PDCA-cyclus kan je hierbij helpen.
Continu verbeteren geeft medewerkers de handvatten die ze nodig hebben om problemen op te lossen waar ze in hun werk tegenaan lopen. Zo verbeter je niet alleen de efficiëntie van werkprocessen, maar laat je medewerkers ook duidelijk merken dat je hun visie en input op prijs stelt.
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Door de optimalisatie van een bedrijfsproces worden onnodige procedures en werkzaamheden verleden tijd. Medewerkers worden minder overspoelt met informatie, en communicatie verloopt sneller en efficiënter.
Je werkt efficiënter
Je elimineert overbodige stappen en automatiseert stappen in het proces om tijd te besparen, fouten te reduceren en dubbel werk te voorkomen. Vooral bij de gangbare processen, die iedere dag plaatsvinden, kan de verhoogde efficiëntie door procesoptimalisatie veel voordeel opleveren.
Continu verbeteren is een voortdurende langetermijnaanpak om processen, producten en dienstverleningen te verbeteren om beter aan te sluiten op de klantbehoefte, een hogere klantwaarde te creëren en/of om verspillingen te elimineren.
Kaizen betekent letterlijk Continu Verbeteren en is één van de pijlers van Lean management. Doel is om met veel kleine verbeteringen de productiviteit, kosten, kwaliteit en doorlooptijd te verbeteren. Niet eenmalig dus maar continu. Kaizen werkt effectief bij kleine verbeteringen door de medewerkers zelf.
Een procesanalyse maken met behulp van een flowchart wordt voornamelijk toegepast wanneer je een een proces wil visualiseren of wanneer je knelpunten in het proces wil ontdekken. Een flowchart maak je met behulp van verschillende soorten vormen/figuren.
De gecombineerde kennis, ervaring en vaardigheden van het team zijn meer dan voldoende voor succes. Fouten maken hoort hier ook bij. Een continu verbetercultuur heeft alleen een kans van slagen als mensen zich veilig voelen om fouten te maken, zodat ze kunnen leren.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Het doel van Kaizen is het reduceren van de acht verspilling in het proces (Muda), het verminderen van variatie in processen zodat deze stabieler en voorspelbaarder produceren (Mura) en meer flow krijgen, en het verminderen van inspannend werk (Muri).
Het definiëren van het probleem is de eerste stap bij het oplossen ervan. Toch krijgt die stap vaak te weinig aandacht. De meeste mensen willen snel vooruit en aan de slag. Een juiste definitie van een probleem is belangrijker dan je misschien denkt.
Kaizen is een gedachte die in Japan tot stand is gekomen na de Tweede Wereldoorlog. Het Japanse woord 改 (“kai”) betekent “veranderen” en 善 (“zen”) betekent “goed”. De filosofie is ontworpen door Masaaki Imai.
Een werkproces is dus een afgebakend aantal handelingen of activiteiten. Dit start bij de vraag naar een product of dienst en eindigt bij het leveren daarvan. Een proces is dus een serie van stappen; activiteiten uitgevoerd door mensen of machines.