Doordat influencers content creëren vanuit een passie en hier een hoge mate van expertise in hebben, zien hun volgers ze als echt en authentiek. Dit zorgt voor een persoonlijke connectie en een geloofwaardigheid waarvan je als bedrijf vaak alleen maar kunt dromen.
Wees actief
Als je maximaal resultaat wilt als influencer is het belangrijk dat je altijd met je volgers blijft communiceren. Ga op zoek naar andere mensen met kennis binnen je niche, antwoord op comments, deel je content ook op andere kanalen en ga zelf op zoek naar merken die bij jou passen.
Influencer marketing werkt omdat volgers en fans van de influencer een heel intieme band kunnen hebben met die blogger of vlogger. Dit effect is overigens zeker sterker bij jongeren dan bij volwassenen, en bovendien zijn jongeren minder goed via traditionele marketing zoals tv-reclame te bereiken.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Influencers maken reclame
Alles zodat jij gaat kijken en liken. Veel influencers worden betaald om reclame te maken. Bekende merken willen graag hun producten verkopen. Daarvoor gebruiken ze graag de invloed en het grote publiek van de influencers.
Hoe kan ik geld verdienen als influencer-ondernemer? De meest voorkomende manier om geld te verdienen als influencer-ondernemer is door samen te werken met merken en producten of diensten te promoten in ruil voor geld. Daarnaast kun je eigen producten of diensten verkopen, zoals merchandise.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Iedereen kan een influencer worden! Omdat influencers veel volgers hebben, zijn ze interessant voor bedrijven. Veel bedrijven investeren dan ook in influencers om reclame te maken voor hun producten en/of diensten.
Influencer marketing is een marketing vorm waarbij invloedrijke mensen (influencers) in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Dit om uiteindelijk meer waarde te creëren voor jouw merk of product.
1. Kylie Jenner (@kylieJenner) De nummer 1 in de lijst blijft dezelfde als vorig jaar.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
De ene influencer kost daarom meer dan de ander. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post.Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post.Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
Instagram: tussen de € 250 en € 750 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers. Facebook: tussen de € 200 en € 500 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers. Twitter: tussen de € 180 en € 400 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers.
Onderzoek toont aan dat 85% van de jongeren minstens één influencer volgt en hier zeker door wordt beïnvloed, aldus Artevelde Hogeschool (2021). Meer dan 25% van de jongeren geven aan dat ze zich tijdens hun aankoop hebben laten leiden door een influencer aanbeveling.
25% koopt door een influencer aanbeveling
En dat werkte: van de 3.000+ jongeren die aan het onderzoek meededen, gaf meer dan 25% toe dat ze één van die aangeprezen spullen in hun online winkelmandje sleepten. En niet alleen merken die fysieke producten producten verkopen zien een boost door het gebruik van influencers.
Definitie van influencermarketing
Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op personen die online een groot publiek hebben. Deze 'influencers' hebben een voorbeeldfunctie voor hun volgers, waardoor zij invloed kunnen uitoefenen.
Veel influencers krijgen betaald per post. Wanneer je 100.000 volgers hebt, krijg je voor een foto-post (afhankelijk van veel factoren zoals betrokkenheid, het soort samenwerking, de branche waarin je zit etc.) die je ook in je stories meeneemt, zo tussen de € 2.000 en € 4.000 ex btw betaald.
Hoeveel volgers heb je nodig om geld te verdienen met Instagram? Om geld te verdienen met Instagram, heb je minimaal 1000 volgers nodig. Met 1000 volgers kun je al tussen de €10,- en €100,- per bericht verdienen.
Om influencer te worden heb je eigenlijk twee dingen nodig: een goede internetverbinding en fans. Je kunt ervoor kiezen om foto's te delen via Instagram of video's te uploaden via je persoonlijke Youtube-account. Het belangrijkste is dat mensen je aanwezigheid online leuk vinden en je willen volgen.
Toch hebben influencers ook op volwassenen een grote commerciële invloed. Zo heeft 36 procent van de volwassenen die influencers volgen, iets gekocht in de afgelopen drie maanden na reclame erover bij een influencer. Het is ook zelfs wat meer dan bij jongeren (32 procent).
Één van de belangrijkste voordelen van influencer marketing is dat ze je in contact kunnen brengen met moeilijk bereikbare doelgroepen. Als je bijvoorbeeld jongeren aan wil spreken zijn traditionele media vaak niet meer geschikt, omdat ze daar nauwelijks meer op te vinden zijn.