Verder beschikt elke leidinggevende best over vaardigheden als inlevingsvermogen, stressbestendigheid, prioriteiten kunnen stellen, zelfkennis en zelfkritisch vermogen, netwerken, samenwerken en klantgerichtheid.
Leiderschapskwaliteiten, wat zijn dat? Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties.
Wat zijn de 3 belangrijkste taken van een leidinggevende?
Wat zijn de drie belangrijkste taken van een leidinggevende? Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden. In de leidinggevende vacatures lees je meer over het specifieke takenpakket bij een werkgever.
Leiderschap is het proces waarbij een individu anderen beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken. Goed leiderschap is in staat om anderen te stimuleren en te inspireren. Deze leiders versterken motivatie, betrokkenheid en de prestaties van de organisatie.
Zowel mannelijke als vrouwelijke werknemers vinden dezelfde eigenschappen belangrijk: ze vinden dat hun ideale manager eerlijk, betrokken en communicatief vaardig moet zijn. Vrouwen vinden het echter vaker dan mannen belangrijk dat hun baas ook nog empathisch en geduldig is, en in staat is zich kwetsbaar op te stellen.
De definitie van een competentie is te omschrijven als 'een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken (persoonlijke kwaliteiten) waarmee in een arbeidssituatie bepaalde doelen worden bereikt'.
In normaal Nederlands: een competentie is de optelsom van vaardigheden, kennis en persoonlijke kwaliteiten die je bezit en inzet om je werk goed uit te voeren. Vaak is het een bundeling van verschillende vaardigheden en kennis die in gedrag tot uiting komen.
Hard skills zijn meetbaar of tastbaar. Het gaat vaak om vakinhoudelijke kennis of iets wat je hebt kunnen leren. Dit kan bijvoorbeeld gaan over programmeren waarvoor je een certificaat hebt gehaald of kennis vanuit je opleiding.
De competenties zijn uitgewerkt in termen van gedrag, wat leidinggevende en medewerker kan helpen om afspraken over de ontwikkeling in competenties zo veel mogelijk SMART te maken. Voor elke functie afzonderlijk wordt een competentieprofiel bepaald. Het aantal competenties per functie bedraagt minimaal 4 en maximaal 9.
Competenties zijn persoonlijke eigenschappen of kwaliteiten die te leren en ontwikkelen zijn mits jouw karakter dat toestaat en aangevuld met persoonlijkheid, intelligentie en motivatie. Het woord 'competentie' betekent letterlijk 'vaardig zijn in iets'.
niet open staan voor feedback, maar anderen beschuldigen; ontbreken van een duidelijke visie, doelstellingen en/of structuur; regelmatig met excuses/smoesjes komen; geen verantwoordelijkheid nemen.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Hoe herken je een negatieve werksfeer? Het herkennen van een negatieve sfeer is deels een gevoelskwestie. Je hebt bijvoorbeeld het idee dat bepaalde teamleden iets voor zich houden of je proeft een sarcastische ondertoon in grapjes.