Een voorbeeld van een leerdoel kan zijn om meer tijd te besteden aan patiënten en minder aan administratieve werkzaamheden. Om dit doel zo specifiek mogelijk te maken, helpt het om rekening te houden met de volgende vijf W-vragen: Wat wil ik bereiken? Wie heb ik nodig om dit te bereiken?
Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen. Ik wil leren met goede tegenvoorbeelden te komen als ik het niet eens ben met een ander.
SMART leerdoelen voorbeelden studie en stage
Minder uitstellen: 'ik wil vanaf het begin van een blok elke week 2 uur leren voor mijn tentamen. ' Meer communicatieve vaardigheden: 'ik wil tijdens iedere projectgroep de voorzitter zijn. '
Doelen kunnen eigenlijk overal over gaan: lichamelijk, geestelijk, leefstijl, dagelijks leven, sociale leven, omgaan met de ziekte en omgaan met de omgeving (zowel de fysieke omgeving als de sociale omgeving). In feite gaat het om de open vraag: wat is nu je situatie en wat zou je willen bereiken?
Soms wordt leerdoel gebruikt als synoniem van de term eindterm. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
Om je op weg te helpen, zijn dit een aantal voorbeelden van persoonlijke doelstellingen: Een promotie bereiken op je werk. Een bepaald aantal kilometer hardlopen achter elkaar. Je huis volledig opruimen en minimaliseren.
Formuleer het zorgdoel vanuit de cliënt. De zin begint dan altijd met 'Meneer' of 'Mevrouw'. Daarna volgt datgene wat je samen met de cliënt wilt bereiken. De formulering moet aangeven wat de cliënt en jij samen willen bereiken.
Een persoonlijk leerdoel bestaat ook uit één kernzin. Deze wordt niet door een externe opleider geformuleerd, maar door jezelf omdat je een doel voor ogen hebt en houvast wilt hebben om dat doel te bereiken. In principe kun je van elk voornemen een leerdoel maken.
Een leervraag zelf is een zin die enerzijds verwoordt welke visie iemand heeft en welk doel wordt nagestreefd, en anderzijds benoemt welke barrière het bereiken daarvan belemmert. Een leervraag geeft dus altijd uitdrukking aan een dilemma: dít is waar ik heen wil, maar dát staat het in de weg.
Een goede leervraag gaat over jezelf, is enkelvoudig, is open, gaat over leren en is spannend. Vanuit de leervraag interpreteer je alle gebeurtenissen in je werk en in je leven. Laat de ervaring maar komen. De kennis die dit oplevert, versterkt je kwaliteit, competentie of handeling.
SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen met deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet.
Ik wil effectiever denken (en hierdoor effectiever handelen), bijvoorbeeld door: minder beren op de weg te zien, minder voor anderen te denken, minder gericht te zijn gericht op het 'pleasen' van anderen, minder perfectionistisch te zijn, minder gericht te zijn op het hebben van controle, het hebben van een positiever ...
Bij persoonlijke ontwikkelingsdoelen gaat het om leerdoelen die je karakter, je vaardigheden en je capaciteiten verbeteren. Om aan de slag te kunnen gaan met persoonlijke ontwikkeling maak je ontwikkelingsdoelen en stel je een plan op met stappen die je gaat zetten om je doel te halen.
In je professionele doelstelling komen je talenten, werkervaring, resultaten, missie, koers en wensberoep samen. Het is je “wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik” samengevat in een paar zinnen.
Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Als leidinggevende kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol.
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
In het zorgplan leg je de voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt vast. Hierbij heb je als zorgverlener niet alleen aandacht voor de persoonlijke verzorging maar kijk je naar alle aspecten die belangrijk zijn voor kwaliteit van leven van een cliënt.
Zorgplan maken
In gesprek met uw zorgverlener bespreekt u uw wensen en behoeften. En uw mogelijkheden en beperkingen. Samen maakt u afspraken over uw zorg. Deze legt de zorgaanbieder vast in een zorgplan.
In de ouderenzorg werk je met (zorg)doelen. Het is belangrijk om deze SMART-doelen (samen met de cliënt) te formuleren zodat er een goede bewaking is van iets wat bij de cliënt speelt. Dit kunnen zaken zijn met betrekking tot de gezondheid en welzijn van de cliënt. En dus ook op de kwaliteit van zorg.
In plaats van een vaag doel, wordt het een concreet plan waarbij je precies weet wat je moet doen om het doel te behalen.