Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen. Ook op vlak van concentratie en rekenvaardigheid is er een merkbare positieve invloed. Die effecten duren tot ver in het basisonderwijs.
Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd. Boeken helpen om over dit soort onderwerpen te praten. Door verhalen te horen leert je kind ook hoe een verhaal is opgebouwd en zo leert het later zelf verhalen vertellen en informatie uit een verhaal halen.
Hersenen stimuleren
Maar ook de sociale en emotionele vaardigheden van een kind kunnen gestimuleerd worden door het voorlezen. Kinderen leren bijvoorbeeld om zich in te leven in de personages in de verhalen en om emoties die erin voorkomen te herkennen. Daarnaast leren ze ook oorzaken, gevolgen en verbanden herkennen.
Het voorlezen van prentenboeken stimuleert, naast de taalvaardigheid en literaire competentie, ook de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kleuters die met speciale leesaanwijzingen worden voorgelezen, zijn beter in staat om de emoties van de personages te herkennen dan kleuters die 'gewoon' worden voorgelezen.
Voorlezen helpt ook bij de ontwikkeling van verbeeldingskracht en de creativiteit van kinderen. Kijken naar illustraties in boeken en luisteren naar verhalen, helpt bij het vormen van een levendig beeld van personen en situaties.
Je oefent de luistervaardigheid en concentratie.Voorlezen prikkelt de fantasie.Je kindje leert over de wereld om hem heen. En het dagelijkse moment van samenzijn versterkt jullie band!
Voorlezen draagt bij aan een betere taal- en leesvaardigheid. Maar daarnaast ook op zowel emotioneel, cognitief en sociaal vlak.
Voorlezen prikkelt de fantasie en nieuwsgierigheid van kinderen. Door samen met kinderen in een verhaal te duiken, komen ze in een andere wereld terecht en leren ze nieuwe en onbekende dingen kennen. Hun dagelijkse wereld wordt groter, ze kunnen meeleven en zich identificeren met personages.
Lezen is niet alleen leuk, maar ook van groot belang voor je kind en zijn ontwikkeling. Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind.Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind.
Lezen vergroot de woordenschat en de taalvaardigheid van kinderen.Maar het is niet alleen goed voor de taalontwikkeling.Lezen stimuleert ook de sociale en emotionele ontwikkeling. En jongeren die goed en veel lezen hebben betere kansen in de maatschappij.
Telkens voor het slapengaan een boekje of sprookje voorlezen, is daarom een perfect avond- en slaapritueel. Routine zorgt ervoor dat kinderen zich kunnen ontspannen.Daardoor slapen ze beter én vallen ze makkelijker in slaap. De ideale oplossing dus als bedtijd bij jullie moeizaam verloopt.
De leraar weet hoe hij boeiend kan voorlezen en vertellen. Het vertellen van verhalen is de oudste en meest verspreide vorm van literaire traditie. Vertellen is altijd een actieve gebeurtenis, waarbij verteller en luisteraars op elkaar inspelen.Voorlezen brengt een ander soort contact tussen spreker en publiek mee.
Je hoeft niet lang voor te lezen. Voor een baby van drie maanden is een paar minuten zelfs al voldoende.Een baby van tien maanden kun je gerust wat langer voorlezen, bijvoorbeeld vijf minuten per keer. Natuurlijk is ieder kind anders.
Abstract: Het -met aandacht voor zaken als articulatie, intonatie, mimiek en gestiek- verklanken van een tekst voor één of meer toehoorders.
Elke sticker is te koppelen aan de Voorlezer en via de opnamefunctie spreek je je eigen teksten in. Zo plak je die sticker mét luistertekst overal waar je maar wilt: in andere leerboeken, in leesboeken, in je lokaal, in schriften, etc. Met de Voorlezer ontdekken kinderen auditief de wereld om zich heen – letterlijk.
Wie leest, leert de wereld!
Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen en jongeren of ze lezen of niet. Want lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen.
Kortom: het lezen van een boek draagt niet alleen cognitieve kennis over, maar vult ook de beeldenbibliotheek in je hoofd. Je voelt er bovendien iets bij: vertedering, spanning, angst of warmte. Daarmee stelt het boek je in staat je te identificeren met personages en te herkennen welke routes zij lopen door hun levens.
Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist. Hoe vaker je dus leest, hoe meer je dit proces herhaalt. Hierdoor kan je ook andere taken geconcentreerder uitvoeren.
Al vanaf het moment dat je baby nieuwsgierig om zich heen kijkt, kun je gaan beginnen met voorlezen. Dat is wanneer je baby circa 3 maanden oud is.
Elk begaafd persoon beschikt over een aantal cognitieve leerkenmerken die je in de klas goed kan opmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken zoals perfectionisme, doorzettingsvermogen, behoefte aan autonomie, autoriteit in vraag stellen, creativiteit, humor, enzovoort.
Cognitief begaafde kinderen denken en leren erg snel.
Ze zijn in staat om veel informatie op korte tijd te verwerken en snel verbanden te leggen tussen zaken die hen voorgeschoteld worden.
Met de term cognitieve functies worden functies bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Functies zoals waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden.
Kinderen die al jong worden voorlezen, hebben daar op school profijt van. Op 7- tot 10-jarige leeftijd hebben zij gemiddeld een rijkere woordenschat, een sterker leesbegrip en een hogere leesmotivatie (Demir-Lira et al., 2019). Op de basisschool kan voorlezen ook stimulerend werken.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kleine. Hij leert daarmee nieuwe woordjes kennen en kan in een later stadium begrijpen hoe hij zinnen moet opbouwen. Door samen na te praten over het boek stimuleer je je kindje om actief aan de slag te gaan met taal.