Daarnaast verschillen de bougies van elkaar qua diameter, spoed en lengte, het formaat van de inbusdop en het soort afdichting (een zachte metalen ring of conische zitting).
Er zijn verschillende soorten bougies beschikbaar, waaronder koperen bougies, platina bougies en iridium bougies. De juiste keuze hangt af van het type voertuig dat je hebt en je specifieke rijbehoeften. Koperen bougies zijn meestal de goedkoopste optie, maar ze hebben de kortste levensduur.
Welke soorten bougies zijn er en welke moet je kiezen
Koperen bougies zijn de meest betaalbare optie, maar hebben een kortere levensduur. Platina bougies gaan langer mee en bieden een betere prestatie, terwijl iridium bougies de beste prestaties en duurzaamheid bieden, maar ook duurder zijn.
In de handleiding van jouw motor vind je het type bougie dat je nodig hebt. Gebruik uitsluitend het type dat daarin aangegeven staat, tenzij je echt weet wat je doet. Zelden moet je een andere warmtegraad-bougie hebben.
Wanneer u de staat van een bougie gaat controleren, is de eerste check kijken of de bougie er nog goed uitziet. Een beetje viezigheid is niet erg, maar sterke aanslag of vuil kan problematisch zijn. Dan is het waarschijnlijk tijd om een nieuwe bougie te kopen. Controleer ook of de elektrodeafstand nog goed is.
“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
Het warmtebereik van een bougie wordt meestal gespecificeerd als een getal, waarbij sommige fabrikanten oplopende cijfers gebruiken voor hetere bougies en andere het tegenovergestelde doen, waarbij ze oplopende cijfers gebruiken voor koudere bougies.
Wanneer je auto in stilstand draait, zou je de motor soepel en zonder horten en stoten moeten voelen. Als je een onregelmatige of schokkerige stationairloop ervaart, kan dit wijzen op bougies die niet langer hun werk naar behoren doen.
Iridium is vuurvast met een smeltpunt van 2446°C en bijzonder hard, waardoor iridium de voorkeur heeft voor de geleider voor een bougie. Dankzij deze eigenschappen heeft het metaal een lange levensduur, aanzienlijk langer dan koper, en blijft het constant presteren.
De warmtegraad van een bougie geeft aan, in hoeverre die bougie in staat is om de opgenomen warmte aan de directe omgeving af te dragen. Wat doet het? De bedrijfstemperatuur van een bougie bedraagt, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden en de constructie, 400-850 °C.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Bougies hebben geen vastgelegde levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert. De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
De schroefdraad van de bougies is genormaliseerd, het meest voorkomend zijn, M14 x 1,25 en M18 x 1,5. De eerstgenoemde bougie heeft een sleutelwijdte van 20,8 mm, de laatstgenoemde 26 mm. Deze sleutelwijdten voor de bougies werden opzettelijk zo gekozen, dat het toepassen van speciale bougiesleutels noodzakelijk is.
De onderdelen worden in Japan, Duitsland, Zuid-Afrika, India, China, Indonesië, Thailand, Maleisië, Frankrijk en de Verenigde Staten geproduceerd. Bij onze webshop kunt u de volgende bougies van NGK verkrijgen: Met een centrale elektrode die een uiteinde van gelegeerd iridium heeft.
Soms kan het, wanneer je bijvoorbeeld weinig kilometers rijdt, interessant zijn om de longlife bougies wanneer deze aan vervanging toe zijn te (laten) vervangen voor standaard bougies die veel minder kosten. Zo kost een standaard bougie ongeveer 8 a 10 euro, een longlife bougie kan gemakkelijk 25 a 30 euro kosten.
Bougies die specifiek voor LPG aangeraden worden beschikken over eigenschappen die daar op afgestemd zijn. Het is dus zeker verstandig voor deze bougies te kiezen en is de genoemde NGK Laserline een verantwoorde koop.
Gangbare standaard bougies gaan ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer mee. Moderne voertuigen halen ook kilometerstanden tot 60.000 kilometer. Het is het beste om deze elementen van hoge kwaliteit te kopen. U kunt dan zelfs kilometerstanden tot 100.000 kilometer behalen.
Stap 3: Zet oftewel de momentsleutel met de bougiedop op het door de fabrikant aangegeven draaimoment en draai de bout zo lang vast totdat deze “doorslipt” of hanteer volgende vuistregel: – Gaat het om een bougie met een dichtingsring, draait u de moer na het met de hand vastschroeven nog eens ongeveer 90˚m verder.
Een goed werkende bougie herken je aan de koffiebruine kleur, de bougie bereikt dan de juiste temperatuur. Is je bougie wit dan is de verbranding te heet. Dit betekent dat het mengsel uit de carburateur te arm is en dat de sproeier dus te klein is.
NGK Bougies NGK-nikkelbougies hebben een speciaal ontworpen V-groef middenelektrode, waardoor de ontvlambaarheid wordt verbeterd. De kern van 98% puur koper zorgt voor een betere warmteafvoer voor betrouwbaardere starts en minder risico op oververhitting.
Koude bougies worden toegepast om overmatige afbrand van de elektrode of vroegtijdig ontsteken te voorkomen. Deze situatie kan voorkomen als van de motor hoge vermogens worden gevraagd zoals bij snel rijden, sterke stijgingen en het trekken van zware lasten.