Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
De traditionele velgremmen vertragen het wiel door direct op de velg met zachte rubberen blokken druk uit te oefenen. Schijfremmen zitten vast aan de wielnaaf en worden geremd via remklauwen die direct aan het frame verbonden zitten.
Schijfremmen zijn gemakkelijker te onderhouden dan trommelremmen. Bij schijfremmen is het gemakkelijker de remblokken te vervangen dan bij trommelremmen de remschoenen. Omdat bij schijfremmen alles open is wordt er ook veel minder remstof en vuil vast gehouden. Het vuil verdwijnt tijdens het remmen in de buitenlucht.
De velgrem wordt ook wel V-brake genoemd. De V-brake gebruikt de velg om af te remmen. Door een kunststof remblokje tegen de velg te drukken, remt de fiets af. De V-brake is een goed en goedkoop remsysteem dat wel wat onderhoud nodig heeft.
Bij de hydraulische velgrem worden er remblokjes met behulp van oliedruk op de velg gedrukt. Dit zorgt voor een krachtig remeffect.
De trommelrem word algemeen vroeger toegepast op luxere stadsfietsen. De rem heeft als voordeel dat die nagenoeg onderhoudsvrij is en krachtig remt zowel bij droog als nat weer. Nadeel van de trommelrem is dat die zwaarder is dan velgremmen, de belasting op de vork hoger is.
Schijfremmen remmen beter en betrouwbaarder
Omdat de remkracht van schijfremmen groter sta je sneller stil en fiets je dus veiliger. Zelfs de speciale remranden zoals Exalith van Mavic, OXiC van DT Swiss of het Plasma Electrolytic Oxidation (PEO) van Fulcrum en Campagnolo remmen minder goed dan remschijven.
Om het maar heel bot te stellen: het ombouwen van trommel- naar schijfremmen is zelden werkelijk zinvol. Een remsysteem is bij constructie in de fabriek optimaal op de auto afgestemd Wanneer de auto de traditionele combinatie van schijfremmen vóór en trommelremmen achter bezit, is dit normaal gezien afdoende.
Een velgrem naaf kun je niet ombouwen naar schijfrem. Je kunt het wel om (laten) spaken maar met een dergelijke set kun je dan inderdaad net zo goed een nieuwe set wielen aanschaffen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Remblokken en -schijven vervangen
Het kilometrage waarbij ze vervangen moeten worden wisselt dus per auto. Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Je komt dit remsysteem regelmatig tegen op E-Bikes, elektrische-, toer- en vakantiefietsen. De hydraulische velgrem van Magura werkt als volgt, door het inknijpen van de hendel wordt olie vanuit de remhendel, de hoofdremcilinder, door de remleiding heen geperst. Deze verplaats zich dan richting de remcilinders.
Hun vervanging gebeurt in het algemeen vanaf 100.000 Km. voor de trommelremmen: trommelremmen werken in een gesloten omgeving en hebben een regelmatig onderhoud nodig, want het is het stof die het lawaai veroorzaak en die ook de mechanische onderdelen beschadigd.
Smeer de asjes aan beide kanten en beweeg de arm nog een paar keer heen en weer. Nadat je dit gedaan hebt kun je de rem weer monteren en remt hij als nooit tevoren!
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring.
Handremmen zijn beter te controleren dan terugtrapremmen en dat is een groot voordeel. Handremmen werken door middel van handels aan weerskanten van het stuur. Doordat één rem tijdens het remmen het achterwiel blokkeert en de ander het voorwiel, is het belangrijk dat u bij het remmen beide handels inknijpt.
Je hebt het niet altijd door, maar remschijven zijn onderhevig aan slijtage, net zoals je velgen dat zijn bij velgremmen. Een piepende schijfrem op je fiets kan dus het gevolg zijn van een versleten remschijf. Over het algemeen zijn hoogwaardige remschijven minder slijtagegevoelig.