De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers. Op gewone wegen moet de beginnende bestuurder 10 km/u langzamer rijden dan de andere bestuurders mogen, op de snelweg is dat zelfs 20 km/u langzamer.
Vinyl folie kan worden gebruikt voor het aanbrengen van kleine teksten en logo's op voortuigen. Wij adviseren om te kiezen voor een polymeer vinyl zoals Oracal 651. Deze polymeer vinyl blijft tot 5 jaar goed buiten. Ook Oracal 631 vinyl is te gebruiken, deze blijft 3 jaar goed buiten.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Op de website staat staat dat de maximum snelheid in Frankrijk 130 km/h is. Voor een beginnend bestuurder is dit echter 110 km/h.
Is een fietshelm verplicht? Nee, het is niet verplicht om een fietshelm te dragen maar dit wordt wel aangeraden. Voor kinderen jonger dan 12 jaar is het echter wél verplicht om een helm te dragen. Hierop staat een boete van € 135.
Op een kruising moet je voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen, tenzij met verkeerstekens anders wordt aangegeven. Bestuurders die van rechts komen, maar zich op een onverharde weg, woonerf of oprit met verlaagde stoeprand bevinden, hebben geen voorrang.
Op een nummerplaat staan de laatste twee cijfers voor het département. 75 bijvoorbeeld, staat voor Parijs.
Een IJslands kenteken bestaat uit drie letters en twee cijfers. Kentekens die werden uitgereikt voor juni 2007 bestaan uit twee letters en drie cijfers. De blauwe letter- en cijfercombinatie staat in een blauw kader op een witte reflecterende achtergrond.
In het algemeen krijgen voertuigen met een elektrische motor de groene sticker. De paarse sticker is voor hybrides, voertuigen met een gasinstallatie of met benzine- en dieselmotoren van de laatste jaren. De opvolgende gele en oranje stickers zijn voor al wat oudere voertuigen met benzine- en dieselmotoren.
Let op borden met een blauwe “P”, wat op parkeerplaatsen wijst. Laat nooit waardevolle voorwerpen of bagage achter in je auto.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
Gebruik een stickerverwijderaar voor de carrosserie. Werk met een caramelschijf om de autolak niet te beschadigen.
Bij het plakken van de meeste stickers zal het droog plakken volstaan. Bij het plakken van glasfolie kun je het beste nat plakken, voor een mooi glad resultaat. Statische, herbruikbare stickers kunt u nat en droog plakken. Voor alle drie de manieren vind je hieronder de plakinstructies.
Bij Drukland kun je goedkope stickers maken in alle soorten en maten. Laat bijvoorbeeld bedrukken met je eigen logo of een ander ontwerp. Of je nu slechts een klein aantal losse stickers nodig hebt of een grote hoeveelheid, alles is mogelijk. In het geval van een grote oplage is de optie 'op rol' veelgekozen.
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechië tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.
DM: Militaire voertuigen.
Eigen letter per voertuigcategorie
Aanhangwagens W. Opleggers O. Lichte bedrijfsauto's (tot 3500 kg) V. Zware bedrijfsauto's (boven 3500 kg) B.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.