Als er geen andere laadopties zijn, kan de auto via een stopcontact worden geladen.
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.
Je kunt een plug-in hybride auto opladen via het stopcontact thuis of via een laadpaal. Hoe lang dat duurt, verschilt per auto. Meestal duurt het laden via een laadpunt maximaal vier uur en via het stopcontact maximaal acht uur. De meeste hybride auto's zijn niet geschikt voor snelladers.
U kunt opladen met een gewone huishoudelijke drie-pins aansluiting , maar een speciale thuislader voor elektrische voertuigen is een veel snellere optie. Speciale thuisladers voor elektrische voertuigen leveren doorgaans ongeveer 7 kW aan vermogen.
Een apparaat dat oplaadt kan dus oververhitten, maar dat is nog niet alles. Ook als je klaar bent met laden en je de oplader in het stopcontact laat zitten creëer je een mogelijk brandgevaarlijke situatie. De oplader kan heet worden en zo brand veroorzaken.
In de meeste gevallen is kortsluiting het gevolg van een storing van elektrische apparatuur óf het gebruik van een kapotte stekker. Als de voeding niet meer in orde is, dan ontstaat er storing in de toevoer. De bron van stopcontact kortsluiting is vaak te achterhalen in de meterkast.
Zonder zonnepanelen hangt de prijs per kWh sterk af van je eigen energiecontract. Reken op ongeveer 0,32 eurocent per kWh. De batterij van de CX-60 of CX-80 volledig opladen van 0 tot 100% kost dan 5,70 euro. Uiteraard is thuis laden niet altijd mogelijk.
Je mag de auto alleen opladen via een goedgekeurd en geaard stopcontact. Bij het opladen via een gewoon huishoudelijk stopcontact mag de maximaal toegestane laadstroom niet worden overschreden. Er kunnen beperkingen gelden die zijn opgelegd door lokale en nationale oplaadaanbevelingen.
Als u thuis een eigen laadpaal heeft, hoeft u geen gebruik te maken van een openbaar laadnetwerk. De laadpaal is immers van uzelf en u betaalt zelf de elektriciteitskosten. Er is dus geen noodzaak voor een laadpas om uw auto thuis op te laden.
Kan je met Plug-in hybride rijden zonder op te laden? Ja, dat is mogelijk, omdat Plug-in Hybride auto's ook een brandstofmotor hebben.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Wanneer u de auto thuis wilt opladen, kunt u dit het beste doen met een laadpaal voor thuis. Het wordt afgeraden om uw plug-in hybride op te laden via een normaal stopcontact. U kunt dit beter doen via een thuislaadpunt die aangesloten is op een aparte groep in uw meterkast. Dit is een stuk sneller en vooral veiliger.
Maar wat betekent plug-inhybride dan precies? Het verschil tussen hybride en plug-inhybride is eenvoudig. De gewone "hybride" kan niet worden opgeladen aan een stopcontact, de plug-inhybride - ook wel "plug-in" genoemd - wel.
Of je een laadpaal nodig hebt voor een hybride auto, hangt van het type af. Een plug-in hybride auto heeft een stekkeraansluiting. Je hebt dan een laadpaal, of stopcontact, nodig om op te laden. Er zijn ook hybride auto's die zichzelf opladen tijdens het rijden.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Gaan we uit van een laadsessie thuis, dan geldt vaak een tarief tussen € 0,30 en € 0,40 per kWh en in dat geval kost een volle accu tussen € 25 en € 35.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Door de stekkers uit het stopcontact te halen, voorkom je onnodig energieverbruik en draag je bij aan energiebesparing. Brandveiligheid: Het kan helpen bij het voorkomen van brandrisico's. Hoewel dit minder vaak voorkomt, kunnen sommige apparaten of opladers warm worden, zelfs als ze niet actief worden gebruikt.
Wat te doen wanneer een stop of automaat is doorgeslagen
Als u weet welk apparaat kapot is: Schakel dit apparaat uit en haal vervolgens de stekker uit het stopcontact. Vervang in de meterkast de doorgeslagen stop of schakel de automaat weer in. Schakel zo nodig ook de groepsschakelaar of aardlekschakelaar weer in.
Ja, het is veilig om een stekker in het stopcontact te laten zitten, zelfs als het apparaat niet in gebruik is.