De Nederlandse diesel-elektrische onderzeeboten moeten om de zoveel tijd vlak onder het wateroppervlak gaan varen om hun snuivermast omhoog te kunnen schuiven. Via die mast kan zuurstof voor de bemanning en voor de dieselmotoren worden aangezogen. De diesels laden dan de batterijen op die voor de voortstuwing zorgen.
Door een speciaal systeem met luchtkamers kan een onderzeeër drijven en zinken. In de lege kamers van het schip kan water of lucht gepompt worden. Zo kan de crew de onderzeeër besturen.De marine gebruikt onderzeeboten om inlichtingen te krijgen over de wateren waar ze oorlogsschepen heensturen.
Zoals je weet verbruikt een normale kaars zuurstof om te kunnen branden. Het chemische proces van een zuurstofkaars werkt andersom: er komt juist zuurstof vrij. Een zuurstofkaars bevat natriumchloraat (NaClO3). Bij de reactie ontstaat naast zuurstof ook natriumchloride (NaCl).
Ook zijn de Nederlandse onderzeeboten een belangrijke nichecapaciteit voor de NAVO en de EU. Het heeft meerwaarde omdat het zeldzaam is. Bij de Nederlandse onderzeeboten is dat vanwege hun specifieke eigenschappen, zoals het kunnen opereren in relatief ondiep water.
Duikboten of andere vaartuigen die de bodem van de zee willen onderzoeken of verkennen, hebben speciale tanks die kunnen gevuld worden met zeewater. Zo wordt de boot zwaarder en zinkt hij. Als het water uit de tanks wordt gepompt en ze zich vullen met lucht, wordt de boot weer lichter en stijgt hij.
Dit is een dwarsdoorsnede van een onderzeeboot. In de wand zijn de ballasttanks gevuld met lucht. Om te kunnen duiken laat de bemanning lucht uit die ballasttanks lopen. En dan stroomt er aan de onderkant water in.
Hierdoor kunnen onderzeeboten met AIP veel langer onder water blijven. Zo kunnen de Duitse subs meer dan 3 weken beneden blijven, zonder te snuiveren.
De Nederlandse scheepsbouwer Damen gaat de fregatten bouwen, Thales Nederland levert het radar- en vuurleidingssysteem. Alles bij elkaar kost het project tussen de 1 en 2,5 miljard euro. Nederland trekt op met België, dat ook twee M-fregatten heeft besteld.
Moderne onderzeeboten kunnen in ieder geval dieptes van enige honderden meters bereiken; van de Russische militaire onderzeeboot Komsomolets (circa 1989) is bekend dat het diepterecord op 1000 m lag.
Zuurstof wordt op aarde door fotosynthese gevormd. Hierbij gebruiken planten en algen hun bladgroenkorrels om lichtenergie op te vangen en daarmee water en koolstofdioxide om te zetten in suiker en zuurstof. Een deel van de suiker wordt afgebroken en omgezet in energie, terwijl de rest opgeslagen wordt om te groeien.
Dat gebeurt met Electrolytic Oxygen Generators (EOGs), apparaten die watermoleculen (bestaande uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom) door middel van elektrolyse opbreken en zo continu grote hoeveelheden zuurstof maken.
Lucht is een mengsel van gassen. Door de lucht extreem te koelen, wordt het vloeibaar en kan je de gassen van elkaar scheiden. Op deze manier krijg je vloeibare en zuivere zuurstof, stikstof en edelgassen.
Een onderzeeër kan tot tien kilometer diep duiken of met 83 km/h geruisloos door het water glijden. De grootste onderzeeër ter wereld is twee voetbalvelden lang.
De Typhoon weegt ca. 40.000 ton; de grootste onderzeeër van de NAVO – van de Ohio-klasse – rond de 18.750 ton.
"Er is geld gereserveerd, en we zullen uiteindelijk kijken hoeveel boten we daarvoor kunnen kopen." Een onderzeeboot kost volgens deskundigen ongeveer 800 miljoen euro per stuk.
De fregatten Van Speijk, Tromp en De Ruyter dragen de naam van een Nederlandse zeeheld. Het Joint logistic Support Ship heeft de naam Karel Doorman en zeeheld Johan de Witt ziet zijn naam terug op een amfibisch transportschip.
Fregat versus torpedobootjager
De Spruanceklassejagers (destroyers) zijn met 7.800 ton beduidend groter dan de Perryklassefregatten (ca. 3.500 ton). Ook zijn de torpedobootjagers met ontwerpsnelheid 33 vs. 27 knopen sneller en zijn ze voorzien van twee schroeven, terwijl de fregatten er soms maar een hebben.
De personele sterkte van de marine bedraagt 7.342 militairen, 2.589 burgers en 1.076 reservisten.
Geluid maken of signalen uitzenden doen zij zo min mogelijk. Op deze manier kunnen ze op een efficiënte manier andere schepen verdedigen of juist uitschakelen maar ook inlichtingen verzamelen. Het ongezien afzetten en ondersteunen van Special Forces tijdens speciale operaties is ook een taak van de onderzeeboten.
Duitsland is het land dat de meeste onderzeeboten bouwt, nagenoeg allemaal voor export. Brazilië, Zuid-Korea en India zijn sinds kort of worden binnenkort onderzeeboot-bouwers. Nederland heeft jarenlang uitstekende eigen onderzeeboten gebouwd, maar de laatste boot is bijna 20 jaar geleden in dienst gesteld.
In die veiligheid is veel tijd en geld gaan zitten. Oorspronkelijk wilde Houtman de duikboten voor 50.000 euro op de markt brengen, maar ze zijn nu te koop voor rond de twee miljoen. 'Elk moertje is beredeneerd en gecertificeerd,' zegt Hasselman, 'vergelijkbaar met een vliegtuig.
Diepste SCUBA-duik
In 2014 dook een Egyptische man naar een diepte van 332 meter, een nieuw record in het Guinness World Record voor de diepste ooit geregistreerde duik. De duik duurde 12 minuten om naar beneden te gaan, maar 15 uur om te stijgen om decompressieziekte te voorkomen.
De Typhoon-klasse is een type kernaangedreven onderzeeër ingezet door de Sovjet Marine in de jaren 1980. Met een verplaatsing van 26.000 ton zijn de Typhoons de grootste onderzeeërs ooit gebouwd.
Rusland. Met de hete adem van de Chinezen in de nek heeft Rusland nog altijd het op één na machtigste leger ter wereld. Het telt de meeste tanks, de meeste vliegtuigen na de VS, en de meeste duikboten na de VS en China.