Als je een ik-boodschap geeft, geef je je eigen gevoelens en wensen weer en geef je geen commentaar op de ander. Als je echter een jij-boodschap geeft, geef je een oordeel over de ander.
Boodschap: stukje verbale informatie; ofwel: een paar woorden die aangeven wat de zender wil zeggen, (of wat de ontvanger ervan begrijpt. & Ook bij non-verbale communicatie kan de boodschap in één of in enkele woorden worden samengevat.) De Boodschap (X) is de kern van je Campagne.
Volgens Thomas Gordon wordt de relatie tussen een volwassene en een kind grotendeels bepaald door de manier waarop de volwassene naar het gedrag van het kind kijkt. Hij ontwikkelde daarom het gedragsraam. Hiermee kijk je naar het gedrag van jezelf en dat van je kind en ontdek je waar het eventuele 'probleem' ligt.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
De kernboodschap slaat de brug tussen de beleving van de doelgroep en je eigen bedoeling. Een boodschap komt pas over als die de waarden of overtuigingen van een ander raakt.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Het relationele aspect
De relatie die zender en ontvanger hebben, bepaalt of en hoeveel je van elkaar iets wil aannemen. Met het relationele aspect wordt en maak je duidelijk hoe je tegenover elkaar staat. Het relationele aspect gaat over de HOE-vraag.
Als je communiceert, moet de informatie steeds 'bewerkt' worden voordat je de boodschap kunt zenden of ontvangen. Je gedachten 'bewerk' je tot woorden, de ander 'herbewerkt' jouw woorden weer tot zijn gedachten. Dat bewerken en herbewerken noemen we 'coderen' en 'decoderen'.
Je kernboodschap is niet je onderwerp, maar het is de kern van je betoog. Voorbeelden: Je verhaal gaat over voetballen, dat is het onderwerp. Maar je kernboodschap is dat alle ballen het beste over links kunnen worden gespeeld.
Een kernboodschap: raakt de kern dus het binnenste waar het om gaat. is het belangrijkste uit het verhaal dat je vertelt. geeft aan waar de essentie zit van jouw betoog.
Een uitgangspunt van Factor C is dat contact met je doelgroep valt of staat met een boodschap die aanspreekt, daarnaast ook antwoorden bevat en perspectief laat zien. Het is een manier om te borgen dat de belangen en zorgen van doelgroepen een plek hebben in het (beleids)proces.
De promotiedoelen bepalen wat men bij een doelgroep wil bereiken. De promotiedoelen bereikt men met het inzetten van de verschillende promotie-instrumenten, De promotie-instrumenten brengen informatie / een boodschap over van de verkoper naar de kopere. De promotiedoelen bepalen de inhoud van deze boodschap.
Kinderen die een positieve opvoeding hebben gehad, ontwikkelen zich vaker tot een zelfstandig persoon met voldoende zelfvertrouwen. Als je kind opgroeit in een liefdevolle, stabiele en stimulerende omgeving, heeft je kind een grotere kans om zich goed te ontwikkelen.
Een IK-boodschap bestaat uit vier onderdelen (IK + 4 G's): ik beschrijf het gedrag van de ander, waar IK moeite mee heb (of dat MIJ aanspreekt) ik verwoord het gevoel, dat het gedrag bij MIJ oproept. ik benoem de gevolgen, die dat gedrag op MIJ heeft.