4 C's. Product, prijs, plaats en promotie waren ooit markt- en marketingdekkend, maar zijn dat in deze digitale era niet langer. Het gaat nu om de vier C's: Customer's Solution, Cost to Customer, Convenience en Communication.
De oude P's passen bij vooral bij een productgerichte bedrijven (P), de moderne C's bij een meer klantgerichte organisatie, die zichzelf door de ogen van de klant bekijkt. Van dit model zijn er verschillende varianten in omloop soms met een verschillend aantal Cs.
Bij het 4C model ligt de focus op de klant, terwijl bij het 4P model de focus ligt op het product, de prijs, de plaats en de promotie. Het 4C model is daardoor meer gericht op de behoeften en wensen van de klant, waardoor bedrijven een klantgerichte benadering kunnen verwachten.
Het 4C model dwingt je om vanuit het klantperspectief te denken. Wanneer je het 4C model op de juiste manier invult ontstaat er een marketingstrategie, waarbij de klant centraal staat. Organisaties die de traditionele marketingmix (4P's) gebruiken zijn veelal productgerichte organisaties.
Van product- naar klantgericht
Robert Lauterborn stelt dat de P's redeneren vanuit een productgericht organisatie. Organisaties moeten juist klantgericht zijn. Hij ontwikkelde daarom in de jaren '90 het 4C-model: Customer Solution (als vervanger van product)
Het 4C-model is een variant op de traditionele marketingmix 4 P's (4P-model), waarbij de marketingmix wordt bekeken vanuit een klantperspectief in plaats vanuit het product. Deze variant is ontwikkeld door Robbert Lauterborn.
Op school hebben we geleerd dat de marketingmix uit zeven P's bestaat: product, plaats, personeel, proces, physical evidence, promotie en prijs.
4 C's. Product, prijs, plaats en promotie waren ooit markt- en marketingdekkend, maar zijn dat in deze digitale era niet langer. Het gaat nu om de vier C's: Customer's Solution, Cost to Customer, Convenience en Communication.
De vier P's van marketing (product, prijs, plaats en promotie) worden ook wel de marketingmix genoemd.
Het zijn er vier: Product (of dienst, Prijs, Plaats (=distributie) en Promotie. Samen vormen ze de zogenaamde 4-P's. Sommige auteurs (w.o. Kotler) voegen er nog twee P's aan toe: Politiek en Publieke opinie.
· Customer solution (Consumenten oplossing).
Hierbij ligt de focus op de vraag welk probleem/ behoefte van de doelgroep wordt opgelost. Hierbij wordt er niet vanuit de organisatie gedacht maar juist vanuit de klantbehoefte. Hierdoor wordt er uiteindelijk een oplossing verkocht en geen product.
Marketingmodellen zijn weergaven van deelgebieden in marketing, vaak ook visueel. Marketingmodellen worden uitgevoerd aan de hand van een getoetst stramien en hebben vaak hun oorsprong in de wetenschap.
Het SIVA-model is een hulpmiddel bij de ontwikkeling van een meer klantgerichte marketingmix. Doordat de eisen van afnemers steeds individueler worden, moeten ondernemingen hierop inspelen. De '4 P's 'vanuit de marketingmix hebben een sterke focus op het denken vanuit het product naar de afnemer toe.
De zes P's staan voor: Product, Prijs, Proces, Personeel, Promotie en Plaats.
De marketingmix bestaat uit verschillende instrumenten die samen de marketingstrategie van een bedrijf vormen. Eerst waren er 4 p's, namelijk product, prijs, promotie en plaats. Booms en Bitner hebben hier nog personeel, proces en physical evidence, waardoor er nu 7 p's zijn.
De 7P marketingmix voor diensten van Booms & Bitner
McCarthy bedacht de 4P's in 1960. Sinds die tijd hebben vele marketeers varianten op de 4 P's bedacht.
Een marketingplan maken
Aan de hand daarvan ga je aan de slag met de marketingmix, welke bestaat uit 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. De keuzes die jij maakt op deze vijf gebieden bepalen hoe jij je product/dienst in de markt gaat zetten: zo werk je concreet toe naar jouw marketingplan.
Een van de belangrijkste hulpmiddelen voor marketeers om dit te doen is de marketingmix, die bestaat uit de 5 P's: Product, Prijs, Plaats, Promotie en Mensen.
De 4 P's zijn de belangrijkste instrumenten: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Het komt er op neer dat je het juiste product op de juiste tijd en plaats met de juiste prijs aanbiedt op de juiste manier (promotie), zodat je de voldoet aan de wensen van de klant. Op korte termijn zijn prijs en promotie te beïnvloeden.
Het gebruiken van de 4 P's zorgt ervoor dat de positionering concreet wordt ingevuld en is de basis van marketing. Als de 4 p's zijn ingevuld is gelijk duidelijk wat het product is, voor welke prijs het zal worden verkocht, hoe het onder de aandacht gebracht gaat worden en waar het verkocht zal worden.
' De 4 P's kunnen door een organisatie gebruikt worden om een uitgebreide marketingstrategie op te zetten. Hierbij is het van belang dat ze allemaal goed op elkaar afgestemd zijn, een sterk gepromoot product moet bijvoorbeeld ook de juiste distributiekanalen hebben om de klanten te zo goed mogelijk te bereiken.
Onderdelen van de marketingmix (4 P's)
Dit kan alleen gedaan worden na uitgebreid onderzoek. Daarmee breng je namelijk de markt en doelgroep in kaart. Dit kan bijvoorbeeld met het DESTEP model. Hieronder staat uitgelegd uit welke onderdelen de marketingmix bestaat.
4P's: Prijs. De P van Prijs is het instrument van de marketingmix waarmee geld wordt verdiend. Hierbij staat de vraag centraal; 'Welke prijs hanteert de onderneming voor haar producten? '.
Het kernproduct wordt ook wel core product of core benefit genoemd. Het kernproduct beschrijft de functie van een product en bestaat enkel uit niet-tastbare voordelen. Het kernproduct is te achterhalen door jezelf de vraag te stellen: “Wat koopt de klant nou eigenlijk?”