Vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zijn erg belangrijk in de Grondwet.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken? Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 6 heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken.
Basiswaarden Op onze school hanteren wij de basiswaarden van de democratische rechtsstaat: - Vrijheid van meningsuiting - Gelijkwaardigheid - Begrip voor anderen - Verdraagzaamheid - Autonomie - Afwijzen van onverdraagzaamheid - Afwijzen van discriminatie Ongewenste opvattingen, houdingen en gedragingen van onze ...
Uit menselijke waardigheid worden in de regel drie algemeen aanvaarde basiswaarden afgeleid die in een rechtsstaat met elkaar verbonden zijn: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. 28 Daarmee onlosmakelijk verbonden zijn de waarden tolerantie en verantwoordelijkheid.
Vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zijn erg belangrijk in de Grondwet. Nederland heeft ook internationale mensen- rechtenverdragen ondertekend (zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens), waar deze waarden in staan. U bent in Nederland zelf verantwoordelijk voor uw levensonderhoud.
Om jouw eigen gedragsregels vorm te geven is het dus van belang om te weten wat jouw waarden zijn. De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
NEN normen zijn Nederlandse afspraken die marktpartijen onderling vrijwillig maken over de kwaliteit en veiligheid van hun producten, diensten en processen.
Het Statuut voor het Koninkrijk vormt sinds 1954 een overkoepelend document van een hogere orde dan de Grondwet. Met het statuut staan Aruba, Curaçao, Nederland en Sint Maarten als gelijke landen binnen het Koninkrijk. De Grondwet dient het Statuut in acht te nemen.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken.
Je bent je kernwaarden
De reden dat we ze kernwaarden noemen in plaats van simpelweg 'waarden', is omdat ze de kern zijn van je identiteit. Ze bepalen je prioriteiten, wat je doet (en hoe je het doet), je relaties, hoe je leven zal verlopen en zelfs wie je bent.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Sociale waarden als delen, geven, elkaar helpen, vertrouwen, liefde, reputatie en aanzien, milieu en wederkerigheid. Deze waarden binden een samenleving.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die jou het meest typeren. Kernwaarden zijn die kernkwaliteiten die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het jou ten voeten uit weergeeft.
Het openbaar onderwijs kent drie kernwaarden: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze zijn vastgesteld door de VOO en VOS/ABB gezamenlijk.
Waarden zorgen voor het overstijgen van onze overtuigingen vanuit onze opvoeding en culturele conditionering, zodat we meer onszelf kunnen worden, en dus meer een authentiek leven kunnen leiden. Waardengebaseerde besluitvorming is nodig de institutionalisering en ontwikkeling van democratie in de wereld.
Normen en waarden, twee verschillende begrippen die we graag als één laten klinken. Normen zijn ongeschreven regels over hoe je je hoort te gedragen. Waarden zijn de achterliggende idealen die als waardevol worden aangeduid; dingen die je belangrijk vindt, als persoon of als groep.
Respect betonen aan iemand of iets houdt in, dat je op generlei wijze kwetsend optreedt en schade toebrengt, maar de ander of je omgeving in zijn of haar waarde laat. Het respect pleegt men te formuleren in uitspraken die aangeven wat je in ieder geval niet doet.