Als ontvanger van een verzoek betaal je via je eigen bank met iDEAL. De link die je ontvangt begint met 'https'.Dit betekent dat je gegevens versleuteld zijn. Een Tikkie betaalverzoekje ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/.
Is Tikkie anoniem? Tikkie maakt het gebruikers mogelijk om geld te ontvangen óf over te maken via een 06-nummer. Je kunt dus een betaalverzoek sturen zonder het rekeningnummer van de ander te kennen.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
De betaalapp Tikkie gaat het voor gebruikers mogelijk maken om geld over te maken via een 06-nummer. Gebruikers kunnen daarmee geld overboeken zonder het rekeningnummer van de ontvanger te kennen.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Hoe kan ik mijn gegevens (IBAN, naam, telefoonnummer) aanpassen? In het menu kun je via 'Mijn bankrekeningen' rekeningen toevoegen of verwijderen. Het is helaas nog niet mogelijk om je naam en telefoonnummer aan te passen. De tijdelijke oplossing: verwijder de app en download de app opnieuw.
Om een Tikkie te ontvangen heb je de app van Tikkie niet nodig. Als ontvanger heb je wel een Nederlandse betaalrekening en een mobiel telefoonnummer nodig. Het betaalverzoek dat je ontvangt is een linkje. Je ontvangt dat linkje meestal via WhatsApp.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Wil jij geld overboeken naar iemand waar je geen rekeningnummer van hebt? Via je Rabo App maak je eenvoudig geld over naar een 06-nummer van een bekende. Net zo veilig als naar een rekeningnummer, want we checken van te voren of het telefoonnummer bij het juiste rekeningnummer hoort.
Zo is iDEAL bijvoorbeeld een veelgebruikte optie, net zoals een creditcard. In beide gevallen deel je bij de betaling echter persoonlijke informatie. In het geval van een bankoverschrijving deel je je volledige ten naamstelling en natuurlijk je bankrekeningnummer.
Bij het invullen van een betaalopdracht in Mijn ING controleert de IBAN-Naam Check automatisch of de naam die de klant invult hoort bij het rekeningnummer dat de klant opgeeft. Als de naam niet klopt bij het rekeningnummer, geeft de check een melding. Als de ingetoetste naam niet afwijkt, komt er geen melding.
,,Betaalde iemand terug dan zou het kassageluidje 'Ka-ching' klinken!” lacht Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie. Uiteindelijk won Tikkie, de naam resoneerde het best bij de Amsterdamse studenten die ABN Amro als proefkonijnen gebruikte. ,,Tikkie klinkt vriendelijk, het moet behalve handig fun zijn.”
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Wat is identiteitsfraude? Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens kunnen zij zich online als iemand anders voordoen en zo onder een andere naam bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten en strafbare feiten plegen.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Spoofing. Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
Fraude met contactloos betalen
Ze toetsen op een mobiele pinautomaat een bedrag in onder de €25,- en proberen het apparaat bij je pinpas in de buurt te houden. Waarschijnlijk lukt de contactloze betaling zonder dat je het merkt. Je ontdekt pas dat je bent geskimd, als je je rekeningoverzicht bekijkt.
Hoe gaat het in zijn werk? Oplichters zoeken hun potentiële slachtoffers vaak via datingsites en -applicaties zoals Tinder, maar ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook om in contact met je te komen. De eerste kennismaking kan zelfs via telefoon gebeuren.
Gegevens zoals je naam, e‑mailadres, woonadres, telefoonnummer en geboortedatum helpen ons om te controleren of jij het bent, en stellen ons in staat je zo goed mogelijk te beschermen tegen fraude.
Betalen via PayPal kan anoniem: de ontvanger ziet alleen het e-mailadres wat je gebruikt hebt. Bij een betaling via bijvoorbeeld iDEAL zullen ze ook de naam zien zoals deze op je bankafschrift staat.