Een standaard huiftrailer weegt tussen de 6000 en 7000 kg. Met hun lichtgewicht versies slagen de trailerbouwers er in daar goed 1000 kg van af te doen. De superlichte huiftrailers gaan wel 2000 tot 2500 kg onder dat gewicht.
een lege vrachtwagen kan tussen de 2 en 10 ton wegen (tussen 2,000 en 10,000 kg dus).
Hiervoor geldt er een maximum van 40 ton (40.000 kg). Maar op basis van het aantal assen en de afstand van de assen is hier weer een onderscheid te maken in het maximale gewicht van de vrachtwagen: vrachtauto met 2 assen: < 18.000 kg. vrachtauto met 3 assen: < 26.000 kg.
De EU-normen stellen de maximum massa voor voertuigen en combinaties mede afhankelijk van de asconfiguratie. De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton.
Bij het nieuwe BE-Rijbewijs is het maximale gewicht van trekker met oplegger maximaal 7.000 kilo, 3.500 kilo voor de trekker en 3500 kilo as-last voor de oplegger. Schotelgewicht is de waarde in kilo's die overblijft als het rijklaargewicht van het trekkende voertuig wordt afgetrokken van het maximale totaalgewicht.
Een standaard huiftrailer weegt tussen de 6000 en 7000 kg. Met hun lichtgewicht versies slagen de trailerbouwers er in daar goed 1000 kg van af te doen. De superlichte huiftrailers gaan wel 2000 tot 2500 kg onder dat gewicht.
Maar als we generieke prijzen zouden moeten noemen, dan begint een nieuw model vaak bij prijzen vanaf 100.000 en ligt het gemiddelde rond de 140.000,-. En kost een tweedehandse vrachtwagen met oplegger vaak ongeveer de helft, waarbij de prijs gemiddeld rond de 70.000,- ligt.
Een voertuig geldt als te zwaar beladen als: het in totaal meer dan 50 ton weegt. het meer weegt dan is toegestaan volgens het kenteken. als de asdruk per as groter is dan volgens het kenteken mag.
Toelichting. Een grote wagen voor goederenvervoer heet in de standaardtaal een vrachtwagen of een vrachtauto. Vrachtauto wordt overwegend in Nederland gebruikt, maar komt ook in België voor. Vrachtwagen is zowel in België als in Nederland het meest voorkomende woord.
De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden. Neem contact op met één van de Truckland vestigingen over de actuele prijzen of vraag via het onderstaande contactformulier een offerte aan.
Kijkend naar verkoopadvertenties voor vuilniswagens ligt het laadvermogen ergens tussen de 7 en 12 ton.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Mooi dus, dat wij vaak een aantal bakwagens op voorraad hebben die zijn teruggekeurd van 5- ton naar 3,5 ton. Dat is het maximum wat u mag rijden met een B-rijbewijs. Het is technisch mogelijk om deze bakwagens te beladen tot een totaalgewicht van 5- ton, maar wettelijk gezien mag dit tot 3,5 ton.
10 ton voor een niet aangedreven as. 11,5 ton voor een aangedreven as. 12 ton voor een as van een werktuig (uitsluitend in Nederland)
Ongeremde trailers hebben altijd een maximum toegestane massa van 750 kg, dit is inclusief het gewicht van de trailer. Geremde trailers zijn verplicht vanaf 750 kg en gaan tot een maximum van 3.500 kg en zijn kentekenhouder verplicht. Controleer ook of de auto geschikt is als trekkend voortuig.
De laadvolumes kunnen variëren van 10m³ tot 40m³. Ook de laadvermogens variëren van 6 ton tot en met 25 ton.
Het aanvangssalaris van een Vrachtwagenchauffeurs bedraag meestal tussen de € 1.597 en € 2.216 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.964 en € 2.612 per maand bij een werkweek van 38 uur.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
In NL kun je particulier gewoon een vrachtwagen kopen, wegenbelasting betalen, verzekeren en rijden maar. Zolang je alleen eigen goederen vervoert legt niemand je een stro breed in de weg, al koop je er een van 40 ton MTM.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Maximaal gewicht vrachtwagens
De vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading. Is dat wel zo dan is er sprake van overbelading. Dit is strafbaar.
Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen. De reusachtige vrachtwagen is in de truckwereld beter bekend als 'Thor'.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.