De Oriënt-Express was een beroemde luxetrein van de Belgische Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) die van Parijs (met aansluiting vanuit Londen) naar Istanboel, voorheen Constantinopel, reed.
Laat u meevoeren in de legendarische Venice Simplon-Orient-Express. Deze luxe trein vertrekt uit Brussel met als bestemming het wondermooie Venetië of andersom. Tijdens de reis kan u genieten van de voorbijglijdende landschappen en culinaire kunsten.
Hoe duur is de Oriënt Express treinreis? Een veel gestelde vraag. De 12-daagse reis zoals nu gepubliceerd kost € 1.899,- p.p. met vertrek vanuit Nederland, inclusief terugvlucht vanuit Istanbul met KLM.
De huidige treindienst rijdt onder de naam Venice Simplon Oriënt-Express en bestaat sinds 1982. De normaal gaat de trein vanuit Londen (Calais) naar Venetië, maar voor één maal start de trein nu in Amsterdam.
Reizen met de Oriënt Express stond synoniem aan stijl en avontuur. Zo ook nu. Al varend over de Donau en treinend door het midden van Europa doe je Wenen, Bratislava, Boedapest, Boekarest, Sofia en Istanbul aan.
De Oriënt-Express was een beroemde luxetrein van de Belgische Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) die van Parijs (met aansluiting vanuit Londen) naar Istanboel, voorheen Constantinopel, reed.
Op 4 oktober 1883 wordt de Oriënt-Express officieel in gebruik genomen. De Oriënt-Express is de eerste grote Europese luxe langeafstandstrein.
De langste treinreis ter wereld is momenteel 18.755 kilometer. Vanuit Lagos in Portugal bereik je in minder dan 21 dagen Singapore. Tijdens deze waanzinnige trip doorkruis je Spanje, Frankrijk, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Mongolië, China, Laos, Thailand en Vietnam.
Per trein naar China
De Trans Siberië Express en Trans Mongolië Express zijn twee treinen die via verschillende routes van Moskou naar Beijing reizen. De absolute Nederlandse expert op het gebied van de reis per trein naar China is Tiara Tours.
Een reis van 6 maanden kost ongeveer €5.000 – €15.000 afhankelijk van jouw reisstijl en de landen die je bezoekt.Als je een jaar gaat moet je ongeveer op €10.000 – €25.000 rekenen. Maar hoe kom je bij dit bedrag?
In Japan rijden de zogenaamde Shinkansen (tot 300 km/h). Het Chinese netwerk van hogesnelheidslijnen (China Railway High-speed) is meer dan 19.000 km lang. De treinen zijn in China ontwikkeld op basis van technologie van Alstom, Kawasaki (Shinkansen) en Bombardier.
Als je de trein in Frankrijkneemt, dan reis je aan boord van één van de drie types treinen van de SNCF: de TGV, de TER of de Intercity. De maatschappij biedt overal in het land verschillende diensten.
Breda is de stad waar de meeste goederentreinen doorheen denderen. Op een doorsnee dag passeren er 37 van deze beladen treinen. Op jaarbasis gaat het om bijna 14.000 doorkomsten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De trein is sneller want de reis duurt vijftien tot achttien dagen. Een schip doet er 35 tot 55 dagen over.
Directe vluchten China vanaf Nederland
Afgezien van de bestemming ben je ook met een directe vlucht wel ruim 10 uur onderweg. Peking kan je vliegen in 9,5 uur. Steeds meer steden worden direct vanuit Amsterdam Schiphol aangevlogen door onder andere de KLM, China Southern, Cathay Pacific en China Airlines.
China-Centraal-Azië-West-Azië-corridor, van West-China naar Turkije. China-Indochina-corridor, van Zuid-China naar Singapore/ China-Pakistan Economic Corridor, van Zuidwest-China naar Pakistan. De Maritieme Zijderoute, van de Chinese kust naar het Middellandse Zeegebied via Singapore.
Met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur is de treinverbinding tussen Beijing en Nanjing verreweg de snelste ter wereld. In Europa is de TGV voor het eerst niet meer de koploper. De HSL van Milaan naar Reggio Emilia gaat net iets harder.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur.
Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.
De eerste stoomlocomotief is ontworpen door de Britse uitvinder Richard Trevithick en wordt in 1804 in gebruik genomen bij een ijzermijn in Wales. Deze 'vader van de spoorlijn' ontwerpt een trein (zonder naam) die ongeveer acht kilometer per uur rijdt.
Max de Haas en 100 jaar spoorwegen in Nederland (1939)
Op 20 september 1839 reed de stoomlocomotief 'De Arend' in 25 minuten van Amsterdam (Sloterdijk) naar Haarlem en daarmee deed de trein in Nederland zijn intrede.
Eurostar bestaat 25 jaar! Sinds de Kanaaltunnel in 1994 openging, en op 14 november van datzelde jaar de eerste Eurostar-trein uit Londen vertrok, hebben we meer dan 200 miljoen reizigers in sneltreinvaart naar hun bestemming gebracht.
De kleinste stations waar alleen NS rijdt, zijn net als vorig jaar Eijsden met 160 in- en uitstappers en Soest met 218. Hoe berekenen we het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de stations?
De drukste trein rijdt niet in de Randstad, maar in Brabant. Op deze rit is het iedere ochtend dringen geblazen. Het gaat om de trein tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Om 7.43 uur en 8.13 uur zijn er doordeweeks zo'n veertig procent meer reizigers dan beschikbare zitplekken in de trein.