Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
De All Climate Valvoline 10W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Gebruik altijd de voorgeschreven olie. Voor boven genoemde merken is dit 10w40 4-takt olie, speciaal voor scooters. Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
De Valvoline 5W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Houd er rekening mee dat er slechts 0.8 liter olie in het motorblok gaat, dus wees voorzichtig met teveel olie. Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je er nu per ongeluk teveel olie ingedaan dan moet je deze er weer uit (laten) halen.
Kijk in de usermanual van je scooter, als hierin staat dat je 5W30 kunt gebruiken in de winter dan kun je die olie er gewoon in doen, staat het er niet expliciet in zou ik het niet doen. Trouwens tussen 5W40 en 5W30 zit er niet erg veel verschil in de temperatuur range. De 5W30 is iets dunner tov de 5W40.
15w40 is te dik voor een brommer / scooter.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Voor zover ik weet kan je gewoon 10w40 erbij gaan mengen, maar idd zoals al gezegd moet je uitkijken met verschillende soorten olie (mineraal, semi synthetisch en synthetische olieën). Dat je ze niet mag mengen is gedeeltelijk een fabeltje. Het hangt afaik af van het soort synthetische olie (glycolen).
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
Gebruik altijd de voorgeschreven olie. Voor boven genoemde merken is dit 5w40 4-takt olie, speciaal voor scooters. Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren.
opvangbak lopen en check de hoeveelheid olie. (bij demontage: 110 c.c. / bij vervanging: 90~100 c.
Te veel olie zorgt voor lekkende pakkingen en defecten aan lagers e.d. Heb je per ongeluk teveel olie bijgevuld, dan dien je de olie eruit te laten lopen door de stop onder het motorblok los te draaien. Gebruik daarbij een opvangbak.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Wij raden aan om voor je scooter alleen (waar beschikbaar) Euro95 E5 of Euro98 E5 te tanken om enige schade te voorkomen. Onze voorkeur ligt altijd bij Euro98 E5 benzine voor je scooter omdat deze benzinesoort minder octaan bevat en dit is beter voor de motor van je scooter.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.